Precedens w europejskim orzecznictwie dotyczącym ochrony klimatu

71
07.05.2024

Wyrok Europejskiego Trybunału Praw Człowieka (ETPCz) w sprawie Verein KlimaSeniorinnen otwiera osobom fizycznym i stowarzyszeniom możliwość skarżenia państw przed ETPCz za niewystarczająco ambitne działania na rzecz ochrony klimatu. Zdaniem trybunału bierność w tym zakresie narusza prawa człowieka ze względu na poważne skutki dla zdrowia, życia i jego jakości powodowane przez zmianę klimatu. Oznacza to, że na państwa europejskie będzie wywierana dodatkowa presja na intensyfikację działań proklimatycznych, a mniej aktywne kraje mogą być w przyszłości zmuszone do wypłaty odszkodowań.

Christian Hartmann / Reuters / Forum

9 kwietnia br. ETPCz rozstrzygnął trzy sprawy, w których skarżący żądali od państw podjęcia bardziej aktywnych działań na rzecz ochrony klimatu. Pierwszą, Verein KlimaSeniorinnen, wytoczyły Szwajcarii cztery kobiety w podeszłym wieku i stowarzyszenie zajmujące się ochroną klimatu, do którego należą. Drugą, Carême, wniósł przeciw Francji były mer francuskiej miejscowości Grande-Synthe, obecnie zamieszkały w Belgii, a trzecią, Agostinho, sześcioro młodych obywateli Portugalii przeciwko niej i 32 innym państwom (w większości członkom UE, w tym Francji, Niemcom i Polsce, ale też m.in. Turcji i Wielkiej Brytanii). Ostatecznie Trybunał uwzględnił skargę Verein KlimaSeniorinnen, choć tylko w odniesieniu do skarżącego stowarzyszenia. Jego wyrok jest ostateczny i stanowi precedens, który otwiera możliwość skarżenia państw za niezbyt zdecydowane działania na rzecz ochrony klimatu. ETPCz uznał natomiast za niedopuszczalne skargi CarêmeAgostinho. Przed ETPCz toczy się jeszcze kilka tego typu spraw, m.in. przeciw Austrii, Niemcom i Szwecji oraz co najmniej dwie przeciw Polsce: Uricchio i De Conto, wytoczone przez Włoszki.

„Skargi klimatyczne” przed ETPCz

Sprawy rozstrzygane przez Trybunał mogą dotyczyć tylko naruszeń Europejskiej Konwencji Praw Człowieka (EKPCz), a nie np. Porozumienia paryskiego. Dlatego skarżący muszą udowodnić, że zaniedbania państwa w ochronie klimatu wpływają na ich prawa konwencyjne. W praktyce w analizowanych sprawach wszyscy podnosili naruszenie prawa do życia (art. 2) i do poszanowania życia prywatnego i rodzinnego ze względu na wpływ zmiany klimatu na ich zdrowie i jakość życia (art. 8). W wyroku Verein KlimaSeniorinnen Trybunał zaakceptował argumentację dotyczącą art. 8, choć nie wykluczył możliwości naruszenia w niektórych przypadkach także art. 2.

Z rozstrzygnięć ETPCz wynika, że skargi mogą składać przynajmniej dwie grupy. Pierwszą z nich są jednostki. ETPCz w sprawie Verein KlimaSeniorinnen stwierdził, że muszą one być osobiście i bezpośrednio dotknięte skutkami biernej polityki państwa, a zarazem poważnie narażone na niekorzystne skutki zmiany klimatu, musi też istnieć pilna potrzeba zapewnienia ochrony ich praw. Udowodnienie poważnego wpływu jest jednak trudne w praktyce. Choć skarżące Szwajcarki twierdziły, że z uwagi na podeszły wiek należą do grupy osób wrażliwych na efekty zmiany klimatu i że w ostatnich latach cierpią zwłaszcza z powodu wywołanych nią letnich fal upałów, Trybunał nie uwzględnił ich skarg. Uznał, że wpływ zmiany klimatu na ich stan zdrowia i jakość życia nie był poważny, bo np. nie cierpiały na schorzenia, których pogorszenia podczas fal upałów nie można było złagodzić za pomocą rozsądnych środków adaptacyjnych (np. pozostania w domu). Co więcej, z decyzji ETPCz o niedopuszczalności skarg w sprawach Carême Agostinho wynika, że skarżący muszą stale zamieszkiwać w państwie, którego działania kwestionują. Nie mogą też skarżyć działań pozostałych państw-stron EKPCz (a tym bardziej państw niebędących jej stronami), nawet jeśli ich skutki mają wymiar globalny. Wynika z tego niedopuszczalność skargi m.in. przeciw Polsce w sprawie Agostinho, którą wytoczyły osoby z Portugalii.

Drugą grupą skarżących mogą być stowarzyszenia, które działają legalnie w danym państwie, ich statutowym celem jest ochrona praw człowieka (niekoniecznie ich członków) oraz są wykwalifikowane i wystarczająco reprezentatywne, by występować w imieniu osób narażonych na niekorzystne efekty zmiany klimatu. Nie muszą natomiast wykazać, że osoby, w których imieniu działają, są poważnie narażone na zmiany klimatu. To dlatego ETPCz dopuścił skargę stowarzyszenia w sprawie Verein KlimaSeniorinnen, co umożliwiło wydanie wyroku stwierdzającego naruszenie zobowiązań konwencyjnych przez Szwajcarię.

Zasady odpowiedzialności państw

Z wyroku w sprawie Verein KlimaSeniorinnen wynika, że państwa mają obowiązek terminowego i skutecznego wprowadzenia ustawodawczych, administracyjnych i sądowych rozwiązań łagodzących obecne i przyszłe skutki zmiany klimatu. Brane pod uwagę są m.in. przyjęcie krajowego harmonogramu osiągnięcia neutralności emisyjnej oraz celów i ścieżek redukcji emisji gazów cieplarnianych, zakres ich praktycznej realizacji oraz aktualizacja i sprawność wdrażania środków. Analizując działania Szwajcarii, ETPCz uznał m.in., że jej ustawodawstwo było dostosowane do osiągnięcia redukcji do 2–2,4oC w skali globalnej w stosunku do epoki przedprzemysłowej, a nie bardziej ambitnego (do 1,5oC), wynikającego z jej zobowiązań międzynarodowych – i nawet ten cel nie został osiągnięty. Orzekł, że władze nie podejmowały działań z należytą starannością i terminowo. Pozostawił jednak Szwajcarii szeroki zakres decydowania, jakie środki podjąć, by wywiązać się z wynikających z EKPCz zobowiązań w zakresie ochrony klimatu. Ma je jednak uzgodnić z nadzorującym wykonywanie wyroków ETPCz Komitetem Ministrów Rady Europy. Jednocześnie Trybunał stwierdził naruszenie w stosunku do skarżącego stowarzyszenia art. 6 EKPCz (prawo do rzetelnego procesu). Motywował to mało poważnym potraktowaniem i odrzuceniem jego skarg przez szwajcarskie sądy krajowe, do których wcześniej zwracało się z problemem, w tym Federalny Sąd Najwyższy. Oznacza to, że Szwajcaria będzie też musiała stworzyć swoim mieszkańcom i stowarzyszeniom realną możliwość sądowego egzekwowania od jej władz działań na rzecz klimatu.

Niewyjaśniona pozostaje kwestia indywidualnych odszkodowań za naruszenia w związku z brakiem realizacji zobowiązań klimatycznych. Wiąże się to z niewystąpieniem o to skarżących we wszystkich sprawach, w tym wygranej Verein KlimaSeniorinnen. Przegrana Szwajcaria została więc tylko zobowiązana do pokrycia 80 tys. euro kosztów obsługi prawnej skarżącego stowarzyszenia. ETPCz w przyszłości może jednak przyznać skarżącym także zadośćuczynienie – zwłaszcza osobom fizycznym, które udowodniłyby, że są mocno poszkodowane zmianą klimatu w praktyce.

Wnioski i perspektywy

Wyrok ETPCz w sprawie Verein KlimaSeniorinnen jest przełomowy, ale jego efekty są na razie ograniczone, bo trybunał nie wskazał, jaki standard ochrony klimatu byłby zgodny z EKPCz. Wydaje się jednak, że w tym kontekście za ważne uznaje międzynarodowe zobowiązania państwa, a więc w przypadku Szwajcarii m.in. Porozumienie paryskie. Choć orzeczenie formalnie wiąże tylko Szwajcarię, ustalenia jego i dwóch pozostałych spraw mają zastosowanie do wszystkich stron EKPCz, w tym Polski, bo w sprawach przeciwko nim Trybunał będzie traktował je jako precedens. Zwiększa więc presję na państwa europejskie, by podjęły działania realnie chroniące klimat i stworzyły obywatelom i ich grupom rzeczywistą możliwość sądowej weryfikacji działań administracji rządowej w tej sferze (dotyczy to też większości terytoriów zamorskich państw-stron EKPCz, np. Polinezji Francuskiej). W przeciwnym wypadku mogą same zostać uznane za naruszające EKPCz i zobowiązane do podjęcia tych kroków, a także być zmuszone do pokrycia kosztów procesowych kolejnych spraw, a może nawet wypłaty odszkodowań.

W świetle rozstrzygnięcia w sprawie Agostinho jest przesądzone, że ETPCz uzna za niedopuszczalne skargi przeciw Polsce w sprawach Uricchio i De Conto ze względu na ich wniesienie przez osoby zamieszkałe we Włoszech. Zalecane byłoby jednak wyprzedzające przygotowanie się na postępowania wszczynane przez osoby i stowarzyszenia z Polski przed sądami krajowymi, a w razie ich negatywnego rozstrzygnięcia – na skargi do ETPCz, które mogą zakończyć się wyrokami niekorzystnymi dla RP. Ze względu na dość rygorystyczne ograniczenia wobec skarg jednostek problem jest na razie bardziej istotny w przypadku stowarzyszeń. Kluczowe wydaje się zwiększenie wiarygodności i intensywności polskich działań służących ochronie klimatu, zwłaszcza nowelizacja Krajowego planu na rzecz energii i klimatu na lata 2021–2030 i Polityki energetycznej Polski do 2040 r., które były mało aktualne już w momencie ich przyjęcia, a obecnie są niedostosowane do realiów. Wskazana jest też dalsza transformacja energetyczna, w tym rozwój OZE i energetyki jądrowej.

Wyrok może też wywrzeć wpływ na rozstrzygnięcia w ważnych postępowaniach przed innymi trybunałami międzynarodowymi, m.in. w toczącej się od 2023 r. przed Międzynarodowym Trybunałem Sprawiedliwości sprawie o wydanie opinii doradczej w kwestii wynikających z prawa międzynarodowego zobowiązań państw do zapewnienia ochrony klimatu przed skutkami antropogenicznych emisji gazów cieplarnianych.