Chiny po IV plenum KC. Czystki polityczne i kontynuacja modelu gospodarczego
Plany rozwoju ChRL, które zostały zatwierdzone przez IV plenum KC XX zjazdu KPCh (20–23 października), podkreślają wagę nowoczesnych technologii, wzmacniania potencjału cywilno-wojskowego i poprawy konkurencyjności wobec UE i USA. Zmiany personalne w KC dokonane podczas plenum mogą jednak świadczyć o tym, że te koncepcje nie są w pełni akceptowane w aparacie KPCh. Dymisje w siłach zbrojnych przy tylko jednej nominacji pozwalają sądzić, że problemy dotyczą również reformy sił zbrojnych. Dla UE decyzje plenum oznaczają przede wszystkim konieczność dalszej regulacji chińskiej obecności na wspólnym rynku.
Ju Peng / Xinhua News Agency / Forum
W 2022 r. XX zjazd KPCh wybrał Komitet Centralny (KC) składający się z 205 stałych członków i 167 członków zastępczych. KC spotyka się przynajmniej raz w roku na posiedzeniu plenarnym (plenum), które jest poświęcone omówieniu i zatwierdzeniu decyzji personalnych i programowych. Czwarte plenum (ze standardowych siedmiu w trakcie pięciu lat kadencji) zajmowało się zazwyczaj sprawami zarządzania partią, ale tym razem szczególną uwagę poświęcono kwestiom rozwoju gospodarczego. Przede wszystkim omówiono i zatwierdzono 15. plan pięcioletni na lata 2026–2030 – sam dokument wejdzie w życie w marcu 2026 r., gdy zostanie przyjęty przez parlament.
Plenum odbyło się w warunkach kształtowania przez władze nowego modelu rozwojowego gospodarki Chin. Pozostawało pod wpływem problemów wewnętrznych dotyczących zarówno sektora nieruchomości i negatywnych perspektyw demograficznych, jak i spowolnienia rozwoju. Na ten proces wpływały też trudne negocjacje handlowe z USA, zwłaszcza przed pierwszym szczytem USA–Chiny podczas drugiej kadencji Donalda Trumpa.
Cele gospodarcze
Choć pełna treść 15. planu pięcioletniego zostanie ujawniona dopiero w marcu 2026 r., to komunikat po plenum i opublikowane rekomendacje KC pozwalają wskazać najważniejsze cele polityki gospodarczej ChRL. Nie ma w nich znaczących modyfikacji, są kontynuacją wcześniejszych założeń 14. planu (2021–2025), a także koncepcji zawartych w rządowym raporcie przedstawionym podczas sesji parlamentu w marcu 2025 r. Stanowią jednak odpowiedź na zmianę sytuacji polityczno-gospodarczej Chin. Dlatego też wśród priorytetów KC wskazuje „wysokiej jakości rozwój” a nie tylko jego „nowy model”, jak w 2020 r. Podkreśla też – inaczej niż w 2020 r. – wagę połączenia „rozwoju i bezpieczeństwa” i wymienia m.in. cel zakończenia reformy sił zbrojnych ChRL. Zwraca tym samym uwagę, że nie sam rozwój gospodarczy jest priorytetem w aktualnej sytuacji międzynarodowej.
Zgodnie z rekomendacjami KC dotyczącymi metod osiągnięcia założonych celów motorem chińskiej gospodarki ma być produkcja, rozwój przemysłu w ściśle określonych branżach, które będą wspierane w ramach centralnego i lokalnego systemu subsydiów. Inaczej niż w 14. planie, gdzie kluczowa była elektromobilność, technologie bateryjne i energia odnawialna, tym razem priorytetowe mają być m.in. technologie kwantowe, biotechnologia, fuzja nuklearna, robotyka, a także standard 6G.
Produkcja na rynek wewnętrzny i eksport nadprodukcji (m.in. w tych branżach) mają nadal stanowić najważniejszą część dochodów chińskiej gospodarki. Powstające w ten sposób kluczowe firmy mają zwiększać bazę produkcyjną w samych Chinach, a tym samym zatrudnienie i poziom konsumpcji społeczeństwa. Plan nie zakłada bezpośredniego wspierania finansowego konsumentów na większą niż wcześniej skalę. Koncentracja na produkcji i jej eksporcie oznacza wzmocnienie zależności Chin od pozyskiwania nowych rynków zbytu, co ma miejsce w kontekście ewentualnego fiaska negocjacji handlowych z USA, a także nałożenia ceł i blokad dla chińskiej nadprodukcji na rynku Unii Europejskiej. Daje to m.in. UE dodatkowe szanse nacisku na ChRL, także we współpracy z innymi państwami (np. Indiami), które również są zagrożone nadprodukcją z ChRL.
Współpraca z zagranicą jest dla ChRL istotna zwłaszcza w odniesieniu do tych branż, gdzie istnieje zależność od nowoczesnych półprzewodników z USA czy maszyn do ich produkcji z Holandii. Dalszy rozwój takich branż jak robotyka, elektromobilność i lotnictwo cywilne wymaga rozwiązań technologicznych oferowanych przez zagraniczne firmy, które mają być selektywnie zachęcane przez władze ChRL do aktywności na rynku chińskim. Ma to też sprzyjać poprawie konkurencyjności – wspierane przez władze chińskie podmioty mają z czasem rozbudować własny potencjał i przejmować udziały w istotnych sektorach gospodarki europejskiej.
Wyzwania polityczne
Władze państwowe, w tym Xi Jinping, mimo centralizacji władzy od 2012 r. i kampanii ideologicznych na rzecz lojalności muszą zachować ścisłą kontrolę nad aparatem władzy. Oznacza to zmiany personalne przeprowadzane w celu utrzymania dyscypliny i kierunków rozwoju. Pośrednim potwierdzeniem tego mechanizmu jest niespotykana wcześniej skala nieobecności członków KC na czwartym plenum. W warunkach chińskich najczęściej nie oznacza to dobrowolnej absencji. Z 205 stałych członków stawiło się 168, a spośród 167 członków-zastępców – jedynie 147. Z grona nieobecnych władze potwierdziły fakt usunięcia 10 osób, nie poinformowały zaś o powodach nieobecności pozostałych. Na stanowiska pełnych członków awansowano jedynie 11 nowych (spośród zastępców).
Zmiany personalne w KC (gdzie 20% stanowią wojskowi) dotyczyły szczególnie kierownictwa sił zbrojnych. Z ponad 30 generałów należących do KC nie pojawiło się na posiedzeniu ponad 20. Jeszcze przed rozpoczęciem plenum Ministerstwo Obrony ChRL potwierdziło formalne usunięcie z KPCh dziewięciu generałów (m.in. dowódców teatrów wojskowych czy sił rakietowych i strategicznych), w tym generała He Weidonga, członka Biura Politycznego i wiceszefa zwierzchniej wobec armii Centralnej Komisji Wojskowej – CKW (nie pojawiał się publicznie od marca br.), oraz admirała Miao Hua, innego członka CKW (ze stanowisk wojskowych odwołanego w listopadzie ub.r.). Nie informowano oficjalnie o powodach nieobecności innych generałów. Obecnie ze stałego siedmioosobowego składu Centralnej Komisji Wojskowej, powołanego w 2022 r. podczas XX zjazdu KPCh (wszyscy byli protegowanymi Xi Jinpinga), pozostało jedynie czterech członków. He Weidonga na stanowisku wiceprzewodniczącego zastąpił Zhang Shengmin, dotychczasowy członek CKW i szef wojskowej Centralnej Komisji Dyscypliny. Nominacji do tego grona nadal nie otrzymał obecny minister obrony (jego poprzednik był w CKW), sprawujący to stanowisko od grudnia 2023 r. Potwierdza to jego niską rangę i reprezentacyjny charakter funkcji.
Wnioski i perspektywy
IV plenum KC XX Zjazdu KPCh pozwala sądzić, że w partii i siłach zbrojnych trwa spór między kierownictwem a aparatem partyjnym. Dotyczyć on może zarówno kierunków rozwoju gospodarczego, jak i polityki zagranicznej, w tym np. październikowej decyzji o ograniczeniach w eksporcie chińskich metali ziem rzadkich, a także negocjacji z USA. Skala zmian personalnych pokazuje, że kontynuacja polityki Xi Jinpinga nadal wymaga dyscyplinowania aparatu, szczególnie sił zbrojnych, gdzie rotacja w ramach reformy armii prowadzonej od 2013 r. jest duża. Nie ma jednak dotychczas wystarczających dowodów na pojawienie się w partii grupy konkurencyjnej wobec Xi. Przeprowadzone zmiany (i brak uzupełnienia niektórych wakatów, w tym w Biurze Politycznym) mogą jednak wskazywać na niezadowolenie części środowiska partyjnego z dotychczasowych decyzji kierownictwa KPCh w polityce zagranicznej i sprawach wewnętrznych.
Zaakceptowany przez plenum 15. plan pięcioletni nie oznacza zmian w polityce gospodarczej. Redystrybucja dochodu i zwiększenie konsumpcji pozostają celami partii nadal głównie w sferze retorycznej, a nie konkretnych decyzji, które miałyby wymierne znaczenie. Kluczowa dla rozwoju gospodarczego nadal będzie subsydiowana produkcja na rynku wewnętrznym i eksport jej nadwyżek w konkurencyjnych wobec Zachodu, ściśle określonych sektorach. Cele gospodarcze mają jednak charakter wtórny, stanowią narzędzie osiągania celów politycznych wobec UE i USA, które obejmują zarówno hamowanie rozwoju zdolności wojskowych, jak i – przede wszystkim w wypadku krajów unijnych – zwiększanie możliwości wpływania na ich działanie odnośnie do ograniczania współpracy z USA, a rozwijania jej z Chinami. Większa konkurencyjność firm chińskich oznacza w tym kontekście większy wpływ na kluczowe sektory europejskiej i amerykańskiej gospodarki, który ma wzmacniać ich zależność od Chin.
Ambitne założenia gospodarcze pozostają pod znakiem zapytania głównie ze względu na malejące tempo rozwoju gospodarczego, a także ciągłe niedostatki technologiczne i zależności Chin od współpracy z USA i niektórymi państwami UE. Powodzenie planów zatwierdzonych przez plenum będzie zależeć od polityki Stanów Zjednoczonych i państw członkowskich UE wobec ChRL. Będzie to szczególnie ważne w najbliższym roku, jako że na mocy uzgodnień między USA a Chinami Zachód zyskał czas na wzmocnienie niezależności od Chin, przede wszystkim w zakresie surowców krytycznych. Plany ChRL, które negatywnie wpływają na sytuację UE, powinny skutkować użyciem przez Unię narzędzi polityki handlowej, w tym instrumentu przeciwko wymuszeniom, czyli m.in. nałożeniem ceł i restrykcji na wybrane towary z ChRL.

(1).png)

