Kolejny numer PISM Strategic Files autorstwa Justyny Szczudlik-Tatar
Tajwan ze swoją innowacyjną gospodarką opartą na nowoczesnych technologiach i globalnymi firmami IT, które należą do największych światowych producentów sprzętu elektronicznego, powinien być postrzegany przez Polskę jako atrakcyjny partner handlowy i inwestycyjny. Jednak odległość geograficzna, brak wzajemnej wiedzy o sobie, różnice w rozwoju gospodarczym, a także bariery w dostępie do tajwańskiego rynku sprawiają, że relacje dwustronne są sporadyczne i mało intensywne. Niedawna decyzja tajwańskich władz o otwarciu rynku dla polskiej wieprzowiny oraz perspektywy podpisania umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania powinny zostać wykorzystane jako punkt wyjścia do intensyfikacji stosunków dwustronnych. Jednocześnie coraz lepsze relacje między Tajpej a Pekinem są dla Polski szansą na wzmocnienie jej obecności w Chinach poprzez współpracę z tajwańskimi partnerami obecnymi na chińskim rynku.