PISM Strategic File no. 4 (67): Norwegian Energy Policy in the Changing EU Environment: What Poland Can Learn for Developing Its Shale Gas Industry
10.03.2015
Kolejny numer PISM Strategic Files autorstwa Lidii Puki, Ole Gunnara Austvika i Aleksandry Gawlikowskiej-FykNorwegia nie odczuła negatywnych skutków intensywnej eksploatacji ropy i gazu w innych dziedzinach gospodarki (tzw. klątwa surowcowa lub choroba holenderska). Dzięki odpowiedniemu zarządzaniu surowcami i przeznaczaniu zysków na inwestycje poza granicami kraju, zwiększyła dobrobyt obywateli, a jednocześnie utrzymała konkurencyjność swojego przemysłu. Nie utraciła także kontroli nad sektorem wydobywczym mimo stosowania przepisów Unii Europejskiej, które są wiążące dla Norwegii przez członkostwo w Europejskim Obszarze Gospodarczym. Choć bezpośrednie zastosowanie norweskiego modelu w innych państwach nie jest możliwe, to niektóre jego elementy mogą być przydatne, zwłaszcza wśród członków UE. Polska, rozwijając swój sektor wydobywczy, mogłaby przede wszystkim wykorzystać doświadczenia dotyczące wzmacniania krajowych instytucji, zapewnienia im dostępu do informacji, rozwijania partnerstwa publiczno-prywatnego, a także zagwarantowania przejrzystych i stabilnych ram prawnych dla funkcjonowania sektora. PISM Strategic File no. 4 (67)

Kolejny numer PISM Strategic Files autorstwa Lidii Puki, Ole Gunnara Austvika i Aleksandry Gawlikowskiej-Fyk

Norwegia nie odczuła negatywnych skutków intensywnej eksploatacji ropy i gazu w innych dziedzinach gospodarki (tzw. klątwa surowcowa lub choroba holenderska). Dzięki odpowiedniemu zarządzaniu surowcami i przeznaczaniu zysków na inwestycje poza granicami kraju, zwiększyła dobrobyt obywateli, a jednocześnie utrzymała konkurencyjność swojego przemysłu. Nie utraciła także kontroli nad sektorem wydobywczym mimo stosowania przepisów Unii Europejskiej, które są wiążące dla Norwegii przez członkostwo w Europejskim Obszarze Gospodarczym. Choć bezpośrednie zastosowanie norweskiego modelu w innych państwach nie jest możliwe, to niektóre jego elementy mogą być przydatne, zwłaszcza wśród członków UE. Polska, rozwijając swój sektor wydobywczy, mogłaby przede wszystkim wykorzystać doświadczenia dotyczące wzmacniania krajowych instytucji, zapewnienia im dostępu do informacji, rozwijania partnerstwa publiczno-prywatnego, a także zagwarantowania przejrzystych i stabilnych ram prawnych dla funkcjonowania sektora.