PISM Policy Paper nr 7 (148): Many Belts and Many Roads: The Proliferation of Infrastructure Initiatives in Asia
26.02.2016
Azja staje się największym placem budowy na świecie i areną rywalizacji o projekty infrastrukturalne. Wśród państw zabiegających o inwestycje są nie tylko Chiny ze swoją strategią Jedwabnego Szlaku, lecz także Korea Południowa, Japonia, Indie i ASEAN, które opracowały własne inicjatywy. Ich różnorodność może mieć pozytywny wpływ na Azję, gdyż projekty oferują różne rozwiązania, zakładają reformy istniejących instytucji i sposobów udzielania pomocy. Jednak mogą też powodować problemy. Ostra rywalizcja może skutkować realizacją projektów mało opłacalnych, natomiast spowolnienie gospodarcze – zmniejszeniem funduszy. Dla Europy te inicjatywy stwarzają szansę na udział w nowych inwestycjach. UE powinna być jednak świadoma, że będą one realizowane przede wszystkim w Azji i przez państwa azjatyckie. PISM Policy Paper nr 7 (148)

Kolejny numer PISM Policy Papers autorstwa Justyny Szczudlik

Azja staje się największym placem budowy na świecie i areną rywalizacji o projekty infrastrukturalne. Wśród państw zabiegających o inwestycje są nie tylko Chiny ze swoją strategią Jedwabnego Szlaku, lecz także Korea Południowa, Japonia, Indie i ASEAN, które opracowały własne inicjatywy. Ich różnorodność może mieć pozytywny wpływ na Azję, gdyż projekty oferują różne rozwiązania, zakładają reformy istniejących instytucji i sposobów udzielania pomocy. Jednak mogą też powodować problemy. Ostra rywalizcja może skutkować realizacją projektów mało opłacalnych, natomiast spowolnienie gospodarcze – zmniejszeniem funduszy. Dla Europy te inicjatywy stwarzają szansę na udział w nowych inwestycjach. UE powinna być jednak świadoma, że będą one realizowane przede wszystkim w Azji i przez państwa azjatyckie.