PISM Policy Paper nr 6 (159): EU Policy Options Towards Post-Soviet De Facto States
19.10.2017
Konflikty na obszarze dawnego ZSRR z udziałem państw nieuznawanych przez wspólnotę międzynarodową zagrażają regionalnemu bezpieczeństwu. Utrudniają też pogłębianie politycznych i gospodarczych relacji państw Europy Wschodniej z Unią Europejską w ramach Partnerstwa Wschodniego. Obserwowany w ostatnich latach wzrost napięć między UE a Rosją, rosnące uzależnienie państw de facto od Rosji, groźba wznowienia walk w Górskim Karabachu oraz wojna na wschodzie Ukrainy dodatkowo skomplikowały sytuację. Ponieważ dotychczasowe podejście UE do „zamrożonych konfliktów” przyniosło niewielkie rezultaty, państwa członkowskie z Grupą Wyszehradzką na czele powinny rozważyć korektę dotychczasowej polityki i wzmocnić swoją zdolność do oddziaływania na separatystyczne regiony.

Konflikty na obszarze dawnego ZSRR z udziałem państw nieuznawanych przez wspólnotę międzynarodową zagrażają regionalnemu bezpieczeństwu. Utrudniają też pogłębianie politycznych i gospodarczych relacji państw Europy Wschodniej z Unią Europejską w ramach Partnerstwa Wschodniego. Obserwowany w ostatnich latach wzrost napięć między UE a Rosją, rosnące uzależnienie państw de facto od Rosji, groźba wznowienia walk w Górskim Karabachu oraz wojna na wschodzie Ukrainy dodatkowo skomplikowały sytuację. Ponieważ dotychczasowe podejście UE do „zamrożonych konfliktów” przyniosło niewielkie rezultaty, państwa członkowskie z Grupą Wyszehradzką na czele powinny rozważyć korektę dotychczasowej polityki i wzmocnić swoją zdolność do oddziaływania na separatystyczne regiony.