PISM Policy Paper nr 25 (127): The Limits and Achievements of Regional Governance in Security: NORDEFCO and the V4
17.08.2015
Kolejny numer PISM Policy Papers autorstwa Pernille Rieker i Marcina TerlikowskiegoZarówno Norwegia, jak i Polska są zaangażowane w regionalne formaty współpracy w dziedzinie bezpieczeństwa i obrony, odpowiednio NORDEFCO i Grupę Wyszehradzką (V4). Tego rodzaju inicjatywy są postrzegane jako obiecujący sposób wzmacniania zdolności wojskowych w warunkach ciągłych cięć budżetów obronnych w UE. Jednak dorobek NORDEFCO i V4 pozostaje skromny, zwłaszcza wobec ambitnych deklaracji towarzyszących ich początkom. Oba formaty współpracy sprawdziły się w mniej skomplikowanych projektach, jak kooperacja w dziedzinie ćwiczeń, edukacji wojskowej czy też logistyki, lecz wspólne zakupy uzbrojenia lub integracja jednostek wojskowych okazały się zbyt trudne. Niepowodzenia pozwalają za to wyliczyć czynniki, które czynią sukces tych projektów bardziej prawdopodobnym i – pomimo strukturalnych różnic w tych regionalnych mechanizmach rządzenia w polityce bezpieczeństwa – są wspólne i dla NORDEFCO, i dla V4.PISM Policy Paper no 25 (127)

Kolejny numer PISM Policy Papers autorstwa Pernille Rieker i Marcina Terlikowskiego

Zarówno Norwegia, jak i Polska są zaangażowane w regionalne formaty współpracy w dziedzinie bezpieczeństwa i obrony, odpowiednio NORDEFCO i Grupę Wyszehradzką (V4). Tego rodzaju inicjatywy są postrzegane jako obiecujący sposób wzmacniania zdolności wojskowych w warunkach ciągłych cięć budżetów obronnych w UE. Jednak dorobek NORDEFCO i V4 pozostaje skromny, zwłaszcza wobec ambitnych deklaracji towarzyszących ich początkom. Oba formaty współpracy sprawdziły się w mniej skomplikowanych projektach, jak kooperacja w dziedzinie ćwiczeń, edukacji wojskowej czy też logistyki, lecz wspólne zakupy uzbrojenia lub integracja jednostek wojskowych okazały się zbyt trudne. Niepowodzenia pozwalają za to wyliczyć czynniki, które czynią sukces tych projektów bardziej prawdopodobnym i – pomimo strukturalnych różnic w tych regionalnych mechanizmach rządzenia w polityce bezpieczeństwa – są wspólne i dla NORDEFCO, i dla V4.