PISM Policy Paper nr 17 (119): Georgia after the Riga Eastern Partnership Summit
21.05.2015
Kolejny numer PISM Policy Papers autorstwa Teony Turashvili i Konrada ZasztowtaPrzed szczytem Partnerstwa Wschodniego w Rydze 21-22 maja Gruzja była uznawana za jednego z uczestników programu, który najszybciej wprowadza europejskie standardy demokratycznego i transparentnego państwa. Chociaż w tej dziedzinie może stanowić wzór dla innych państw poradzieckich przechodzących gospodarczą i polityczną transformację, to wiele ważnych reform znajduje się dopiero w fazie początkowej, a pozytywne zmiany nie są nieodwracalne. Dlatego Unia Europejska powinna aktywnie wspierać działania rządu w Tbilisi zmierzające do przebudowy instytucji państwowych. Priorytetowymi obszarami reform powinny być: wymiar sprawiedliwości, administracja publiczna i samorząd terytorialny. Zwiększenie przejrzystości i przyjęcie jasnych, demokratycznych reguł jest jedyną gwarancją dalszej skutecznej transformacji systemowej Gruzji. W ramach programu Partnerstwa Wschodniego UE powinna też zwiększyć wsparcie dla gruzińskiego społeczeństwa obywatelskiego. Głośna krytyka ze strony organizacji pozarządowych przypadków korupcji, nepotyzmu, czy wykorzystywania wymiaru sprawiedliwości do celów politycznych może skutecznie wspierać walkę z tego rodzaju negatywnymi zjawiskami. PISM Policy Paper no 17 (119)

Kolejny numer PISM Policy Papers autorstwa Teony Turashvili i Konrada Zasztowta

Przed szczytem Partnerstwa Wschodniego w Rydze 21-22 maja Gruzja była uznawana za jednego z uczestników programu, który najszybciej wprowadza europejskie standardy demokratycznego i transparentnego państwa. Chociaż w tej dziedzinie może stanowić wzór dla innych państw poradzieckich przechodzących gospodarczą i polityczną transformację, to wiele ważnych reform znajduje się dopiero w fazie początkowej, a pozytywne zmiany nie są nieodwracalne. Dlatego Unia Europejska powinna aktywnie wspierać działania rządu w Tbilisi zmierzające do przebudowy instytucji państwowych. Priorytetowymi obszarami reform powinny być: wymiar sprawiedliwości, administracja publiczna i samorząd terytorialny. Zwiększenie przejrzystości i przyjęcie jasnych, demokratycznych reguł jest jedyną gwarancją dalszej skutecznej transformacji systemowej Gruzji. W ramach programu Partnerstwa Wschodniego UE powinna też zwiększyć wsparcie dla gruzińskiego społeczeństwa obywatelskiego. Głośna krytyka ze strony organizacji pozarządowych przypadków korupcji, nepotyzmu, czy wykorzystywania wymiaru sprawiedliwości do celów politycznych może skutecznie wspierać walkę z tego rodzaju negatywnymi zjawiskami.