PISM Policy Paper no. 3 (51): Georgian Dream’s Foreign Policies: An Attempt to Change the Paradigm?
05.02.2013
Kolejny numer PISM Policy Papers autorstwa Konrada Zasztowta Krytycy premiera Bidziny Iwaniszwilego, w tym prezydent Micheil Saakaszwili i jego opozycyjny Zjednoczony Ruch Narodowy, zarzucają nowemu rządowi dążenie do reorientacji kursu polityki zagranicznej z euroatlantyckiego na prorosyjski. Drugim elementem ich krytyki są zarzuty dotyczące stosowania przez nowe władze niedemokratycznych metod walki politycznej. Premier Iwaniszwili odrzuca te oskarżenia, ale nie zaprzecza, że dąży do radykalnej zmiany zarówno w sferze polityki wewnętrznej, jak i zagranicznej. Chociaż priorytety integracji z Unią Europejską i NATO są nadal wspierane przez nowy rząd, niektóre wypowiedzi i decyzje premiera wskazują na jego chęć redefinicji podejścia wobec zachodnich partnerów. Ponadto jego retoryka dotycząca kaukaskich sąsiadów Gruzji może oznaczać istotne zmiany w jej stosunkach z państwami regionu. Celem niniejszej analizy jest rozważenie prawdopodobieństwa „zmiany paradygmatu” w polityce zagranicznej Gruzji wobec UE, NATO, Rosji, Armenii i Azerbejdżanu. PISM Policy Paper no. 3 (51)
Gruzja fot. Shutterstock

Kolejny numer PISM Policy Papers autorstwa Konrada Zasztowta

Krytycy premiera Bidziny Iwaniszwilego, w tym prezydent Micheil Saakaszwili i jego opozycyjny Zjednoczony Ruch Narodowy, zarzucają nowemu rządowi  dążenie do reorientacji kursu polityki zagranicznej z euroatlantyckiego na prorosyjski. Drugim elementem ich krytyki są zarzuty dotyczące stosowania przez nowe władze niedemokratycznych metod walki politycznej. Premier Iwaniszwili odrzuca te oskarżenia, ale nie zaprzecza, że dąży do radykalnej zmiany zarówno w sferze polityki wewnętrznej, jak i zagranicznej. Chociaż priorytety integracji z Unią Europejską i NATO są nadal wspierane przez nowy rząd, niektóre wypowiedzi i decyzje premiera wskazują na jego chęć redefinicji podejścia wobec zachodnich partnerów. Ponadto jego retoryka dotycząca kaukaskich sąsiadów Gruzji może oznaczać istotne zmiany w jej stosunkach z państwami regionu. Celem niniejszej analizy jest rozważenie prawdopodobieństwa „zmiany paradygmatu” w polityce zagranicznej Gruzji wobec UE, NATO, Rosji, Armenii i Azerbejdżanu.