Ukraiński kryzys pokazał porażkę unijnej polityki wschodniej

Początek spotkania: 06.11.2014, 00:00
Zakończenie spotkania: 06.11.2014, 00:00

To jeden z głównych wniosków konferencji projektu GoodGov w Oslo. Jej uczestnicy dyskutowali o wyzwaniach, które konflikt na Ukrainie postawił przed unijną polityką energetyczną, migracyjną i bezpieczeństwa.

To jeden z głównych wniosków  konferencji projektu GoodGov w Oslo. Jej uczestnicy dyskutowali o wyzwaniach, które konflikt na Ukrainie postawił przed unijną polityką energetyczną, migracyjną i bezpieczeństwa.

Eksperci z PISM, NUPI i PAN podkreślali, że konflikt na Ukrainie nie jest wewnętrzną sprawą tego kraju, jak przedstawia to Rosja i może mieć poważne konsekwencje dla państw z jej sąsiedztwa. Norwescy analitycy mówili również, że ich kraj czuje się zagrożony w obliczu słabości Zachodu i ogromnej przewagi w potencjale militarnym, który dzieli go z Rosją.

Uczestnicy konferencji zauważyli, iż nie doceniono możliwości i determinacji Rosji, natomiast przeceniono potencjał drzemiący w krajach wschodniego sąsiedztwa UE.  Ponadto nakłady finansowe ze strony Brukseli na ich rozwój wciąż są stosunkowo niskie. Europejska Polityka Sąsiedztwa wobec krajów na wschodzie była błędem pod tym względem, że za model przyjęto w niej proces rozszerzenia, stworzono oczekiwania, że kraje te wejdą do UE i nie doceniono reakcji Rosji.
Zwrócono także uwagę, że NATO nie radzi sobie najlepiej z kryzysem bezpieczeństwa, który wywołał konflikt na Ukrainie. Póki co nie ma planów budowy baz Sojuszu w Rumunii czy w krajach bałtyckich. Problem polega na tym, iż poszczególne państwa Zachodu mają odmienne interesy. Stany Zjednoczone na przykład potrzebują Rosji, po to by prowadzić efektywną politykę w innych obszarach, poza Europą – na Bliskim Wschodzie.
W związku z obecnym kryzysem bezpieczeństwa Norwegia obawia się zwiększonego napływu imigrantów, z którym nie będzie w stanie sama się uporać. Problem potęguję fakt iż Norwegia jest atrakcyjnym rynkiem pracy, o wiele bardziej niż osłabiony po kryzysie rynek UE. Oslo chciałoby więc, aby Bruksela wzmocniła granice strefy Schengen i skorzystała z jej ponad 40 - letnich doświadczeń w kwestii polityki migracyjnej.
Ważnym tematem konferencji była także polityka energetyczna, zwłaszcza, że Polska i Norwegia mogłyby rozwijać współpracę w tej dziedzinie.  Eksperci  odnieśli się do przedstawionej przez byłego polskiego premiera Donalda Tuska,  propozycji zbudowania tzw. Unii Energetycznej, oceniając ją jako dobrą alternatywę wobec obecnej polityki w tym obszarze. Zwrócono także uwagę na problem Niemiec, które intensywnie współpracują w tej dziedzinie z Rosją. Natomiast działania Kremla nie zawsze są korzystne dla innych krajów członkowskich w tym dla Polski. Eksperci zgodnie przyznali, że to co dzieje się na niemieckim rynku energetycznym ma przemożny wpływ na rynek całej UE. Zauważono jednak, że między Berlinem, a Moskwą także istnieją rozbieżności jeśli chodzi o politykę energetyczną.

Konferencja The Ukrainian crisis as a challenge for national and European security, energy and migration governance? Insights from Norway and Poland odbyła sie 6 listopada w Oslo w ramach projektu Goodgov. Zorganizował ją PISM, NUPI i PAN.



Projekt finansowany ze środków funduszy norweskich, w ramach programu Polsko-Norweska Współpraca Badawcza realizowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.

Publikacja powstała dzięki dofinansowaniu badań naukowych udzielonych w ramach programu Polsko—Norweska Współpraca Badawcza realizowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014 w ramach Umowy nr Pol-Nor/202499/39/2013.