Seminarium Eksperckie: Wizyta Prezydenta Komorowskiego w Chinach
15.02.2012, 00:00
15.02.2012, 00:00
15 lutego 2012 Polski Instytut Spraw Międzynarodowych we współpracy ze Szkołą Wyższą Psychologii Społecznej zorganizował zamknięte seminarium eksperckie: Wizyta Prezydenta Komorowskiego w Chinach – ocena rezultatów oraz perspektywy rozwoju stosunków Polski z Chinami.
Seminarium Eksperckie: Wizyta Prezydenta Komorowskiego w Chinach / fot. Jadwiga Winiarska

Polski Instytut Spraw Międzynarodowych we współpracy ze Szkołą Wyższą Psychologii Społecznej zorganizował 15 lutego 2012 zamknięte seminarium eksperckie poświęcone ocenie rezultatów wizyty prezydenta Bronisława Komorowskiego w Chinach oraz perspektywom rozwoju stosunków Polski z Chinami w najbliższych latach: Wizyta Prezydenta Komorowskiego w Chinach – ocena rezultatów oraz perspektywy rozwoju stosunków Polski z Chinami.

Spotkanie zostało podzielone na dwie sesje. Pierwsza z nich dotyczyła oceny perspektyw rozwoju dialogu politycznego z Chinami, znaczenia podpisanego oświadczenia o partnerstwie strategicznym, planowanym dalszym działaniom w zakresie rozwoju stosunków dwustronnych oraz szansom na rozwój współpracy w dziedzinie edukacji i nauki w kontekście forum akademickiego w Pekinie.

Podczas pierwszej sesji zaznaczono, że wizyta prezydenta Komorowskiego w Chinach może stanowić nowe otwarcie w relacjach dwustronnych. Celami wizyty były: zmiana wizerunku Polski, która przez wiele lat nie była znana chińskiej opinii publicznej, uaktywnienie relacji o charakterze politycznym, co może się pozytywnie przełożyć na inne dziedziny współpracy, oraz poprawa stosunków gospodarczych poprzez zwiększenie polskiego eksportu i inwestycji w Chinach, a także zachęcanie chińskich inwestorów do inwestowania w Polsce. Podpisanie porozumienia o ustanowieniu partnerstwa strategicznego to nie tylko symboliczne uznanie przez stronę chińską znaczenia Polski i jej sukcesów, lecz także instrument w realizacji polityki wobec Chin. Dalsze działania będą skoncentrowane na realizacji zapisów porozumienia czyli intensywniejszym dialogu na najwyższym szczeblu, aktywnym wykorzystywaniu nowego mechanizmu współpracy na szczeblu wiceministrów spraw zagranicznych, a także na wspieraniu relacji na poziomie regionalnym. Planowane jest także opracowanie strategii wobec Chin jako części szerokiego dokumentu o polskiej polityce wobec Azji.

Jednym z celów stosunków dwustronnych jest współpraca edukacyjna. Za perspektywiczne uznano pozyskiwanie chińskich studentów, nie tylko ze względów finansowych, lecz także jako sposób na budowanie ścisłych relacji międzyludzkich co może się pozytywnie przełożyć także na kwestie gospodarcze. Ażeby ten cel osiągnąć niezbędne jest właściwe przygotowanie programów studiów, które muszą być prowadzone w języku angielskim. Polska z uwagi na to, że nie jest krajem angielskojęzycznym, do jakich najczęściej jeżdżą najzamożniejsi chińscy studenci powinna się skoncentrować na pozyskiwaniu uzdolnionej i mniej zamożnej chińskiej młodzieży.

Druga sesja została poświęcona perspektywom rozwoju współpracy gospodarczej, omówieniu rezultatów forum gospodarczego i forum inwestycyjnego, które odbyły się w czasie wizyty prezydenta Bronisława Komorowskiego w Chinach, a także działaniom administracji publicznej związanym z rozwojem współpracy handlowej i inwestycyjnej z Chinami.

Uczestnicy podkreślili, że udział w Expo 2010 w Szanghaju zdecydowanie poprawił wizerunek i rozpoznawalność Polski w Chinach. Wizyta prezydenta Komorowskiego natomiast stanowiła poważny impuls polityczny, który może się pozytywnie przełożyć na dwustronne relacje gospodarcze. Polska powinna postrzegać stosunki gospodarcze z Chinami w perspektywie długoterminowej. Ważne są stałe i konsekwentne działania, pokazywanie chińskim partnerom sukcesów Polski np. modelu polskiej transformacji czy też wykorzystywanie tzw. „syndromu niemieckiego” czyli bardzo bliskiej współpracy Polski z Niemcami - najważniejszym partnerem gospodarczym Chin w Unii Europejskiej. Istotne jest również utrzymywanie kontaktów z chińskimi przedsiębiorstwami poprzez częste wizyty misji gospodarczych. Warto także wspierać polskich przedsiębiorców katalogiem właściwie opracowanych i przygotowanych instrumentów proeksportowych, zwiększać poziom internacjonalizacji polskich firm i wzmacniać samorząd gospodarczy.

Program seminarium

Oprac. Justyna Szczudlik-Tatar

Fot. Jadwiga Winiarska