Polska atrakcyjna inwestycyjnie dla Chin
Początek spotkania: 05.09.2014, 00:00
Zakończenie spotkania: 05.09.2014, 00:00
Zakończenie spotkania: 05.09.2014, 00:00
Od kilkunastu lat w Polsce działa już wiele japońskich i koreańskich
firm. Ich inwestycje w branży nowoczesnego przemysłu przyczyniły się do
transferu zaawansowanych technologii i innowacji, a także tworzenia
nowych miejsc pracy. Czy tak samo może być w przypadku inwestycji
chińskich? Na to pytanie starali się odpowiedzieć uczestnicy seminarium: China – Central Europe Cooperation Chinese Investment in Poland, które odbyło się w PISM 5 września 2014 r.
Od kilkunastu lat w Polsce działa już wiele japońskich i koreańskich firm. Ich inwestycje w branży nowoczesnego przemysłu przyczyniły się do transferu zaawansowanych technologii i innowacji, a także tworzenia nowych miejsc pracy. Czy tak samo może być w przypadku inwestycji chińskich?
Na to pytanie starali się odpowiedzieć uczestnicy seminarium: China – Central Europe Cooperation Chinese Investment in Poland, które odbyło się w PISM 5 września 2014 r.
Polska i Chiny od kilku lat z sukcesem nadrabiają zaległości w dwustronnych relacjach. Dialog polityczny między Warszawą a Pekinem jest bardzo dynamiczny, a najlepszym tego dowodem jest wiele nowych inicjatyw. Przykładem może być „strategiczne partnerstwo” oraz liczne mechanizmy współpracy zarówno na szczeblu centralnym – np. dialog strategiczny, jak i lokalnym – np. forum regionów.
Uczestnicy spotkania przyznali, że z największą nadzieją patrzy się na rozwój współpracy inwestycyjnej, zwłaszcza w obszarze nowoczesnych gałęzi przemysłu. W obliczu wysokiego deficytu w wymianie handlowej Polski z Chinami, wzrost chińskich inwestycji w Polsce może zrekompensować tę nierównowagę, stymulując również współpracę naukowo-techniczną i edukacyjną. Zarówno Chiny jak i Polska mają narzędzia do takiej współpracy. W Polsce to specjalne strefy ekonomiczne, oferujące szereg zachęt inwestycyjnych. Przykłady sukcesów inwestycji koreańskich w naszym kraju pokazują, że strefy są odpowiednimi miejscami do inwestycji typu greenfield, czyli (i budowy nowych zakładów przemysłowych od podstaw oraz zakładania klastrów przemysłowych, skupiających przedsiębiorstwa z tego samego sektora, w których z sukcesem działają koreańskie firmy. Natomiast w Chinach takimi mechanizmami są specjalne strefy ekonomiczne i parki technologiczne, czyli wyznaczone obszary, gdzie łatwiej jest prowadzić działalność gospodarczą, rozwijać współpracę naukowo-badawczą i lokować przedsięwzięcia związane z zaawansowanymi technologiami i innowacjami. Parki takie funkcjonują w Chinach również w oparciu o współpracę z państwem trzecim, czego przykładem jest China-Singapore Suzhou Industrial Park działający pod auspicjami zarówno chińskich, jak i singapurskich władz.
Chińscy przedsiębiorcy, którzy są już obecni na polskim rynku,zwracali jednak uwagę na wyzwania stojące przed potencjalnymi chińskim inwestorami. Do najważniejszych należy odpowiednie przygotowanie inwestora – przede wszystkim dobra znajomość polskiego systemu prawnego. Jak podkreślano, inwestor zwłaszcza na początkowym etapie swojej działalności powinien ściśle współpracować z administracją centralną i lokalną, która wspomoże go we właściwym wykorzystaniu istniejących narzędzi wsparcia.
Seminarium odbyło się w PISM 5 września 2014 roku. Zostało zorganizowane przez Polski Instytut Spraw Międzynarodowych oraz Szanghajski Instytut Studiów Międzynarodowych (Shanghai Institutes for International Studies - SIIS) w ramach projektu "China-Central and Eastern Europe: Cooperation on Innovative Economy”, finansowanego przez Fundusz Badawczy Chiny-Europa Środkowa i Wschodnia, działający przy Sekretariacie ds. Współpracy Chiny-EŚW w chińskim MSZ
W wydarzeniu udział wzięli eksperci z PISM, SIIS, przedstawiciele Ministerstwa Spraw Zagranicznych, PAIiIZ, eksperci z KPMG, SGH, UW, przedstawiciele Ambasady ChRL w Warszawie oraz chińscy przedsiębiorcy działający w Polsce.
Oprac, Artur Gradziuk, Justyna Szczudlik-Tatar
Fot. Jadwiga Winiarska
Na to pytanie starali się odpowiedzieć uczestnicy seminarium: China – Central Europe Cooperation Chinese Investment in Poland, które odbyło się w PISM 5 września 2014 r.
Polska i Chiny od kilku lat z sukcesem nadrabiają zaległości w dwustronnych relacjach. Dialog polityczny między Warszawą a Pekinem jest bardzo dynamiczny, a najlepszym tego dowodem jest wiele nowych inicjatyw. Przykładem może być „strategiczne partnerstwo” oraz liczne mechanizmy współpracy zarówno na szczeblu centralnym – np. dialog strategiczny, jak i lokalnym – np. forum regionów.
Uczestnicy spotkania przyznali, że z największą nadzieją patrzy się na rozwój współpracy inwestycyjnej, zwłaszcza w obszarze nowoczesnych gałęzi przemysłu. W obliczu wysokiego deficytu w wymianie handlowej Polski z Chinami, wzrost chińskich inwestycji w Polsce może zrekompensować tę nierównowagę, stymulując również współpracę naukowo-techniczną i edukacyjną. Zarówno Chiny jak i Polska mają narzędzia do takiej współpracy. W Polsce to specjalne strefy ekonomiczne, oferujące szereg zachęt inwestycyjnych. Przykłady sukcesów inwestycji koreańskich w naszym kraju pokazują, że strefy są odpowiednimi miejscami do inwestycji typu greenfield, czyli (i budowy nowych zakładów przemysłowych od podstaw oraz zakładania klastrów przemysłowych, skupiających przedsiębiorstwa z tego samego sektora, w których z sukcesem działają koreańskie firmy. Natomiast w Chinach takimi mechanizmami są specjalne strefy ekonomiczne i parki technologiczne, czyli wyznaczone obszary, gdzie łatwiej jest prowadzić działalność gospodarczą, rozwijać współpracę naukowo-badawczą i lokować przedsięwzięcia związane z zaawansowanymi technologiami i innowacjami. Parki takie funkcjonują w Chinach również w oparciu o współpracę z państwem trzecim, czego przykładem jest China-Singapore Suzhou Industrial Park działający pod auspicjami zarówno chińskich, jak i singapurskich władz.
Chińscy przedsiębiorcy, którzy są już obecni na polskim rynku,zwracali jednak uwagę na wyzwania stojące przed potencjalnymi chińskim inwestorami. Do najważniejszych należy odpowiednie przygotowanie inwestora – przede wszystkim dobra znajomość polskiego systemu prawnego. Jak podkreślano, inwestor zwłaszcza na początkowym etapie swojej działalności powinien ściśle współpracować z administracją centralną i lokalną, która wspomoże go we właściwym wykorzystaniu istniejących narzędzi wsparcia.
Seminarium odbyło się w PISM 5 września 2014 roku. Zostało zorganizowane przez Polski Instytut Spraw Międzynarodowych oraz Szanghajski Instytut Studiów Międzynarodowych (Shanghai Institutes for International Studies - SIIS) w ramach projektu "China-Central and Eastern Europe: Cooperation on Innovative Economy”, finansowanego przez Fundusz Badawczy Chiny-Europa Środkowa i Wschodnia, działający przy Sekretariacie ds. Współpracy Chiny-EŚW w chińskim MSZ
W wydarzeniu udział wzięli eksperci z PISM, SIIS, przedstawiciele Ministerstwa Spraw Zagranicznych, PAIiIZ, eksperci z KPMG, SGH, UW, przedstawiciele Ambasady ChRL w Warszawie oraz chińscy przedsiębiorcy działający w Polsce.
Oprac, Artur Gradziuk, Justyna Szczudlik-Tatar
Fot. Jadwiga Winiarska