Nieustający dylemat budowy zaufania na Półwyspie Koreańskim
03.11.2014, 00:00
03.11.2014, 00:00
Nowe władze w Pyongyang i Seulu rozbudziły nadzieję na otwarcie nowego etapu w stosunkach między KRL-D a Republiką Korei. Ale czy pragmatyczny dialog między oboma państwami jest możliwy? Czy Europa może dla Półwyspu Koreańskiego służyć jako przykład skuteczności w zakresie budowy zaufania? Czy Polska, jako państwo od wielu lat utrzymujące stosunki dyplomatyczne z oboma państwami może odgrywać aktywną role w procesie pojednania na Półwyspie Koreańskim?
Nowe władze w Pyongyang i Seulu rozbudziły nadzieję na otwarcie nowego etapu w stosunkach między KRL-D a Republiką Korei. Ale czy pragmatyczny dialog między oboma państwami jest możliwy? Czy Europa może dla Półwyspu Koreańskiego służyć jako przykład skuteczności w zakresie budowy zaufania? Czy Polska, jako państwo od wielu lat utrzymujące stosunki dyplomatyczne z oboma państwami oraz od 1953 r. członek Komisji Nadzorczej Państw Neutralnych może odgrywać aktywną role w procesie pojednania na Półwyspie Koreańskim? Odpowiedzi na te pytania szukali uczestnicy seminarium  “Handle with Care: Visualizing the Right Answer to the Korean Peninsula Security Dilemma”, które odbyło się 3 listopada 2014 r. w Polskim Instytucie Spraw Międzynarodowych.

Uczestnicy spotkania podkreślali, że priorytetami KRL-D, wskazanymi w nowej polityce zwanej Byuingiin, jest równoczesny rozwój gospodarki oraz zdolności obronnych, w tym broni jądrowej. Zmieniło się natomiast nastawienie do południowego sąsiada. Wydarzenia ostatnich 2-3 lat pokazują, że KRL-D przyjęła taktykę jednoczesnego dialogu i prowokacji. Z jednej strony pojawiają się symptomy woli utrzymywania kontaktów między oboma państwami, ale z drugiej strony Pyongyang nie stroni od prowokacji – nowych prób rakietowych czy testów nuklearnych.
Uczestnicy seminarium zastanawiali się, czy europejskie doświadczenia z zakresu nieproliferacji i kontroli zbrojeń mogą stanowić użyteczne lekcje dla Półwyspu Koreańskiego. Podkreślano, że obecnie, w związku z agresją Rosji na Ukrainie, Europa doświadcza również zagrożeń dla bezpieczeństwa. To pozwala jej lepiej rozumieć dylematy, z jakimi boryka się Azja Wschodnia i może stanowić dobry moment dla wymiany doświadczeń (np. w ramach dialogu NATO-Korea) na temat środków budowy zaufania, zmniejszania ryzyka eskalacji konfliktów czy wzmacniania zdolności odstraszania.
W kontekście sytuacji na Półwyspie Koreańskim, Polska może odegrać pozytywną rolę. Kwestie bezpieczeństwa mogą stać się tematem dialogu Polska – Korea Płd. w ramach strategicznego partnerstwa obu państw. Co więcej, Polska ma możliwości do odgrywania roli mediatora między państwami koreańskimi. Jako kraj, który przeszedł udana transformację systemową, Polska posiada atut rozumienia mentalnośi kraju niedemokratycznego, jakim jest KRL-D. Utrzymując stosunki dyplomatyczne zarówno z KRL-D, jak i Republiką Korei, może wykorzystać swoje kontakty i doświadczenia transformacyjne i mediacyjne, stanowiąc wartościowy kanał komunikacji zarówno dla Seulu, jak i Brukseli.

Seminarium eksperckie zostało zorganizowane przez PISM i Ambasadę Republiki Korei w Warszawie. Uczestnikami seminarium byli m.in. Kang Byong-jo, dyrektor Biura ds. Płw. Koreańskiego w MSZ Republiki Korei, Filip Grzegorzewski, dyrektor Departamentu Azji i Pacyfiku w MSZ RP, Jacek Durkalec, analityk PISM. W spotkaniu uczestniczyli również przedstawiciele MSZ, MON, dyplomaci akredytowani w Warszawie, eksperci akademiccy i przedstawiciele think-tanków.


Oprac. Justyna Szczudlik-Tatar, Sohn Taejeong
Zdjęcia, Jadwiga Winiarska