Francusko-polski okrągły stół
Początek spotkania: 16.01.2014, 00:00
Zakończenie spotkania: 16.01.2014, 00:00
Zakończenie spotkania: 16.01.2014, 00:00
Camille Grand, dyrektor Fundacji Badań Strategicznych (FRS), i Marcin
Zaborowski, dyrektor PISM,
otworzyli kolejny polsko-francuski stół roboczy. W jego obradach wzięli
udział przedstawiciele ministerstw, instytucji publicznych, ośrodków
analitycznych i biznesu w sektorze energetycznym z obu krajów. Tego typu
spotkania odbywają się cyklicznie w Paryżu i Warszawie. Obrazuje to
stałe polepszanie relacji polsko-francuskich i potrzebę dalszego
zacieśniania współpracy.
Camille Grand, dyrektor Fundacji Badań Strategicznych (FRS), i Marcin Zaborowski, dyrektor Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych (PISM), otworzyli kolejny polsko-francuski stół roboczy. W jego obradach wzięli udział przedstawiciele ministerstw, instytucji publicznych, ośrodków analitycznych i biznesu w sektorze energetycznym z obu krajów. Tego typu spotkania odbywają się cyklicznie w Paryżu i Warszawie. Obrazuje to stałe polepszanie relacji polsko-francuskich i potrzebę dalszego zacieśniania współpracy.
Pierwsza sesja była poświęcona relacjom Unii Europejskiej i Rosji w odniesieniu do polityki Partnerstwa Wschodniego (PW). Paneliści, Jakub Wiśniewski z Departamentu Strategii Polityki Zagranicznej polskiego MSZ), Justin Vaïsse z Centrum Analizy, Planowania i Strategii w MSZ Francji oraz Isabelle Facon z FRS przedstawili główne przyczyny różnic między UE a Rosją w podejściu do państw PW oraz wnioski, które można wyciągnąć z przebiegu szczytu w Wilnie. Uczestnicy dyskusji zgodzili się, że stosunki UE–Rosja znacznie się pogorszyły i należy stworzyć nowe podstawy do konstruktywnej współpracy. Zwrócili uwagę, że Polska i Francja w większym stopniu powinny współdziałać na rzecz wzmocnienia powiązań między południowym a wschodnim wymiarem polityki sąsiedztwa.
Podczas drugiego panelu Marta Babicz z Departamentu Ekonomicznego Unii Europejskiej MSZ i Patrick Auffret z Wydziału Ekonomicznego Ambasady Francji w Warszawie omówili strategie energetyczne obu państw w kontekście polityki unijnej i globalnej. Za najistotniejsze uznali dokończenie integracji rynku energii UE. Polska i Francja mogą kooperować w dziedzinie energetyki w oparciu o nową umowę o współpracy bilateralnej oraz w formacie troiki Prezydencji COP. W najbliższym czasie bardzo ważne dla transformacji sektorów energetycznych w obu krajach będzie ustalenie ram unijnej polityki energetyczno- klimatycznej w perspektywie 2030 roku.
Tematem ostatniej sesji okrągłego stołu były możliwości rozwoju Wspólnej Polityki Bezpieczeństwa i Obrony w świetle wyników grudniowej Rady Europejskiej. Tomasz Łękarski z Departamentu Polityki Bezpieczeństwa MSZ, Marcin Terlikowski z PISM i Yves Boyer z FRS ocenili rezultaty szczytu, a także obecne i nadchodzące wyzwania. O ile pozytywne jest, że państwa członkowskie rozpoczęły rozmowy o polityce bezpieczeństwa, to niepokoi fakt, że nie mają spójnej wizji jej rozwoju, a znalezienie wspólnego mianownika jest bardzo trudne. Tymczasem na poziomie strategicznym bardzo ważne jest obecnie budowanie unijnych zdolności obronnych ze względu na zmianę priorytetów USA i zwiększanie ich obecności militarnej w regionie Azji. W związku z tym uczestnicy z Francji uskarżali się na brak wsparcia ze strony państw członkowskich w przeciwdziałaniu rosnącym zagrożeniom dla bezpieczeństwa w Afryce. Polscy uczestnicy zauważyli również, że obecny trend zmniejszania unijnej aktywności w dziedzinie interwencji militarnych może utrudniać budowanie długofalowej strategii UE w dziedzinie WPBiO.
Podsumowując dyskusję, Camille Grand zarysował perspektywy wzmocnienia stosunków współpracy polsko-francuskiej, jak również współpracy między PISM i FRS.
Pierwsza sesja była poświęcona relacjom Unii Europejskiej i Rosji w odniesieniu do polityki Partnerstwa Wschodniego (PW). Paneliści, Jakub Wiśniewski z Departamentu Strategii Polityki Zagranicznej polskiego MSZ), Justin Vaïsse z Centrum Analizy, Planowania i Strategii w MSZ Francji oraz Isabelle Facon z FRS przedstawili główne przyczyny różnic między UE a Rosją w podejściu do państw PW oraz wnioski, które można wyciągnąć z przebiegu szczytu w Wilnie. Uczestnicy dyskusji zgodzili się, że stosunki UE–Rosja znacznie się pogorszyły i należy stworzyć nowe podstawy do konstruktywnej współpracy. Zwrócili uwagę, że Polska i Francja w większym stopniu powinny współdziałać na rzecz wzmocnienia powiązań między południowym a wschodnim wymiarem polityki sąsiedztwa.
Podczas drugiego panelu Marta Babicz z Departamentu Ekonomicznego Unii Europejskiej MSZ i Patrick Auffret z Wydziału Ekonomicznego Ambasady Francji w Warszawie omówili strategie energetyczne obu państw w kontekście polityki unijnej i globalnej. Za najistotniejsze uznali dokończenie integracji rynku energii UE. Polska i Francja mogą kooperować w dziedzinie energetyki w oparciu o nową umowę o współpracy bilateralnej oraz w formacie troiki Prezydencji COP. W najbliższym czasie bardzo ważne dla transformacji sektorów energetycznych w obu krajach będzie ustalenie ram unijnej polityki energetyczno- klimatycznej w perspektywie 2030 roku.
Tematem ostatniej sesji okrągłego stołu były możliwości rozwoju Wspólnej Polityki Bezpieczeństwa i Obrony w świetle wyników grudniowej Rady Europejskiej. Tomasz Łękarski z Departamentu Polityki Bezpieczeństwa MSZ, Marcin Terlikowski z PISM i Yves Boyer z FRS ocenili rezultaty szczytu, a także obecne i nadchodzące wyzwania. O ile pozytywne jest, że państwa członkowskie rozpoczęły rozmowy o polityce bezpieczeństwa, to niepokoi fakt, że nie mają spójnej wizji jej rozwoju, a znalezienie wspólnego mianownika jest bardzo trudne. Tymczasem na poziomie strategicznym bardzo ważne jest obecnie budowanie unijnych zdolności obronnych ze względu na zmianę priorytetów USA i zwiększanie ich obecności militarnej w regionie Azji. W związku z tym uczestnicy z Francji uskarżali się na brak wsparcia ze strony państw członkowskich w przeciwdziałaniu rosnącym zagrożeniom dla bezpieczeństwa w Afryce. Polscy uczestnicy zauważyli również, że obecny trend zmniejszania unijnej aktywności w dziedzinie interwencji militarnych może utrudniać budowanie długofalowej strategii UE w dziedzinie WPBiO.
Podsumowując dyskusję, Camille Grand zarysował perspektywy wzmocnienia stosunków współpracy polsko-francuskiej, jak również współpracy między PISM i FRS.
Program