
 

NO. 78 (2386), 28 MAY 2024 © PISM BULLETIN 

 

EU Needs Better Monitoring to Enforce Sanctions 

on Russian Disinformation Online 

Elżbieta Kaca 

 

 

There are numerous Russian disinformation campaigns 
(according to the EU methodology Foreign Information 
Manipulation and Interference, FIMI) taking place in the 
European Union and they are intensifying ahead of the 
European Parliament elections. On 17 May this year, the EU 
imposed sanctions on additional actors responsible for 
disinformation linked to the Russian aggression against 
Ukraine: Voice of Europe, RIA Novosti, Izvestia, and 
Rossiiskaya Gazeta. Member States perceive the restrictions 
as a tool to counter to some extent disinformation by, 
among other things, increasing the cost to Russia of such 
campaigns, officially attributing them to the perpetrators 
and restricting the activities of Russian-linked media on EU 
territory. They are just one of the EU’s instruments in this 
field, in addition to, among others, the Digital Services Act 
(DSA), fully applicable since 17 February this year, or the 
early warning system. 

Member States are also debating the adoption of a new 
sanctions regime for countering Russian destabilisation 
activities on a global scale, proposed by France, the 
Netherlands, the Baltic States, and Poland. It would increase 
the possibility of imposing restrictions for, among other 
things, conducting FIMI operations, as the current rules only 
allow them to be imposed for disinformation linked to 
Russian aggression against Ukraine.  

Characteristics of Existing Sanctions. Since 2022, the EU has 
adopted restrictions on natural and legal persons 
responsible for spreading disinformation related to the war 

in Ukraine, which include freezing assets or banning entry to 
the EU (in 2014, the Union imposed them on Russian 
journalist Dmitry Kiselyov). The sanctions affect dozens of 
Russian propagandists, mainly well-known journalists, 
political commentators, writers, filmmakers, officials, or 
managers of media companies and organisations, and, as far 
as entities are concerned, more than a dozen media 
companies and organisations operating in the information 
sphere (Table 1). Of the entities included in this list, several, 
such as officers of the Russian intelligence service and its 
affiliated news agency Inforos, were sanctioned by the EU in 
July 2023 for running a specific disinformation campaign 
“RRN” (recent reliable news). It concerned the creation of 
websites impersonating government organisations and 
legitimate media outlets in Europe, mainly in Ukraine, 
France, Germany, Italy, the UK, and disseminating links to 
them on social media.  

The EU has also suspended on its territory the activities of 
18 media outlets used to deliberately spread Russian 
disinformation about the war, including Sputnik, RT, and 
their subsidiaries (Table 1). The ban applies to all means of 
transmission and distribution within the EU, including cable 
TV, satellite TV, internet TV, platforms and websites and 
apps. The national institutions regulating media services are 
responsible for the implementation of these sanctions. In 
Poland, this is the National Broadcasting Council. Some 
Member States have taken additional action. Lithuania has 
banned all Russian and Belarusian media from broadcasting 

EU sanctions partially restrict the activities of Russian-affiliated media in the Union, but a challenge 

remains to reduce the scale of sanctions circumvention online. All Member States could introduce 

internet monitoring for compliance with EU restrictions and mechanisms to remove sites 

duplicating banned content. The EU should adopt a new sanctions regime on Russian 

destabilisation activities globally as soon as possible. 

https://pism.pl/publications/russia-intensifies-disinformation-offensive-against-ukraine
https://pism.pl/publications/unravelling-russias-network-of-influence-agents-in-europe
https://pism.pl/publications/countering-russian-disinformation-about-ukraine-in-the-eu
https://pism.pl/publications/countering-russian-disinformation-about-ukraine-in-the-eu


PISM BULLETIN 

 
on its territory. Estonia, Latvia, and Poland have suspended 
the broadcasting of selected Russian and Belarusian TV 
channels in line with the national security provisions of the 
Audiovisual Media Services Directive (AVMSD). 

Impact of Sanctions and Problems with Implementation. As 
the European Commission (EC) and the vast majority of 
Member States do not monitor the information space for 
compliance with EU sanctions, available data on the 
effectiveness of the restrictions is limited. In the three 
months following the March 2022 ban on several Russian 
media outlets in the EU, traffic on related domains in the EU 
fell by 74% compared to the previous year, although the 
situation varied between Member States (data from the 
Institute for Strategic Dialogue, ISD). According to the Denis 
Diderot Committee (DDC), in 2023, Member State 
authorities effectively banned Russian media on TV and 
radio. However, monitoring by these NGOs indicates 
numerous practices of circumvention of sanctions, mainly on 
the internet. Russian media content is disseminated via, 
among other things, alternative domains containing content 
identical to the original sites, but via different URLs or 
websites containing only selected articles or links redirecting 
traffic to Russian media. Access to blocked content can be 
gained through the use of a VPN service, which allows 
circumvention of geographical restrictions by masking the IP 
address. Some providers of IPTV platforms, card-sharing 
services, or M3U lists allow access in the EU to some of the 
sanctioned channels, and their opaque ownership structure 
is an obstacle to legal action against those who run them.  

The low detection rate of such practices is due, among other 
things, to the limited harmonisation of the implementation 
of sanctions by Member States. Few have put in place 
mechanisms to monitor the internet and remove banned 
content like Lithuania, which blocked around 200 IP 
addresses between 2022 and 2023. In part, this may be due 
to the developing operational capacity to tackle 
disinformation in the EU, where only a few countries have 
specialised agencies in this sphere, such as France and 
Sweden. In the case of sanctions against Russian media 
companies, different interpretations of EU rules by members 
in implementing financial restrictions remain an issue. 
Despite the freezing of assets, some Russian services and TV 
channels are still available in the EU. In addition, as the rules 
for satellite communication services are not harmonised in 
detail at the EU level, European Union-based satellite 
operators such as Eutelsat can broadcast banned channels 
outside the EU. 

A significant challenge in the implementation of sanctions is 
the ability to spread disinformation cheaply and quickly on 
social media, which in turn ban content only to varying 
degrees. While in 2022 some of them, such as Meta, 
LinkedIn, and Pinterest removed links directing to RT and 
Sputnik, others such as Whatsapp, Telegram, and Disqus 
took no such action (ISD). In 2023. YouTube remained the 
network with the highest number of subscribers sharing 

videos of banned Russian media (DDC). While the DSA rules 
strengthen EU control over social media platforms in the 
field of combating disinformation, their effectiveness will 
depend on the practice of enforcement. 

Conclusions and Recommendations. Key to increasing the 
effectiveness of EU sanctions is reducing the scale of 
circumvention, especially online. To this end, relevant 
institutions of Member States could implement internet 
monitoring to catch sites replicating banned media content 
(using tools used by NGOs) and block identified IP addresses. 
Increasing EU and Member State control over social media 
platforms to remove banned content remains an unresolved 
issue. Member States could also harmonise the practice of 
suspending the services of financially sanctioned Russian 
media companies and the EC could issue specific guidelines 
in this area.  

EU sanctions could be extended to include further Russian 
media companies, such as the Gazprom Media holding 
(already subject to U.S. restrictions) and, based on Member 
State data, to include the initiators of detected 
disinformation campaigns in the EU or to ban further Russian 
media outlets. It also is important to adopt a new sanctions 
regime to increase the possibilities of imposing sanctions. 
For example, the Russian platforms Trikolor and NTV Plus 
broadcast a number of channels outside the EU spreading 
Russian disinformation about the EU and the war, using 
Eutelsat services. Poland will probably continue to 
cooperate to tighten sanctions with France, the Baltic States, 
the Netherlands, and others. The creation of a specialised 
government agency to detect disinformation should be 

a priority. 

https://pism.pl/publications/countering-russian-disinformation-about-ukraine-in-the-eu
https://pism.pl/publications/countering-russian-disinformation-about-ukraine-in-the-eu
https://pism.pl/publications/countering-russian-disinformation-about-ukraine-in-the-eu
https://pism.pl/publications/countering-russian-disinformation-about-ukraine-in-the-eu
https://pism.pl/publications/russia-intensifies-disinformation-offensive-against-ukraine
https://pism.pl/publications/russia-intensifies-disinformation-offensive-against-ukraine
https://pism.pl/publications/russia-intensifies-disinformation-offensive-against-ukraine


PISM BULLETIN 

 

Table 1. Russian Media and Companies/Organisations Subject to EU Sanctions 

Entities banned from broadcasting in the EU: 

 Sputnik and its subsidiaries, including Sputnik Arabic 

 Russia Today and its subsidiaries, including Russia Today English, Russia Today UK, Russia Today 
Germany, Russia Today France, Russia Today Spanish, Russia Today Arabic 

 Rossiya RTR / RTR Planeta 

 Rossiya 24 / Russia 24 

 Rossiya 1 

 TV Centre International 

 NTW/NTV Mir 

 REN TW 

 Perviy Kanal 

 Oriental Review 

 Tsargrad TV Channel 

 New Eastern Outlook 

 Katehon 

 Spas Canal  

 Voice of Europe 

 RIA Novosti 

 Izvestia  

 Rossiyskaya Gazeta 

 

Financially sanctioned companies/organisations: 

 VGTRK (all-Russian state television and radio broadcaster) 

 National Media Group  

 ANO TV-Novosti  

 Patriot Media Group  

 Federal State Unitary Enterprise “Rossiya Segodnya” International News Agency 

 RIA FAN   

 Television and radio joint-stock company of the armed forces of the Russian Federation “Zvezda”  

 Belteleradio (Belarus) 

 Inforos  

 ANO Dialogue 

 Institute of the Russian Diaspora  

 Social Design Agency 

 Structura National technologies  

 the Russkiy Mir Foundation 

 the Strategic Culture Foundation 

 

Source: Author’s compilation based on EC data, 2024. 

 

 

Editors: Sławomir Dębski, Łukasz Kulesa, Rafał Tarnogórski,  

Jędrzej Czerep, Wojciech Lorenz, Patrycja Sasnal, Justyna Szczudlik, Daniel Szeligowski, Jolanta Szymańska, Marcin Terlikowski, Damian Wnukowski, Szymon Zaręba, Tomasz Żornaczuk  


