
Nr 7 (1580), 17 stycznia 2018 © PISM 
 

Redakcja:  Sławomir Dębski . Bartosz Wiśniewski . Rafał Tarnogórski  

Katarzyna Staniewska (sekretarz redakcji)  

Karolina Borońska-Hryniewiecka . Anna Maria Dyner . Aleksandra Gawlikowska-Fyk 

Sebastian Płóciennik . Patrycja Sasnal . Justyna Szczudlik . Marcin Terlikowski . Tomasz Żornaczuk 

 
 

Media jako „zagraniczni agenci” w USA i Rosji:  
implikacje dla relacji dwustronnych  

i współpracy międzynarodowej 
Andrzej Dąbrowski, Agnieszka Legucka 

Władze amerykańskie nakazały rejestrację rosyjskiej telewizji RT i agencji Sputnik jako 
zagranicznych agentów. W odpowiedzi rosyjski parlament przyjął poprawki do ustawy  
o mediach otrzymujących zagraniczne finansowanie, nadając im podobny status. Na fali 
ponadpartyjnego spadku zaufania do Rosji władze USA wykorzystują istniejące regulacje  
do oddalenia od Donalda Trumpa oskarżeń o sprzyjanie Rosjanom. Natomiast w Rosji pozwala 
to zwiększać kontrolę nad przekazem informacyjnym w kraju. 

Prowadzone przez FBI i Kongres USA śledztwa ws. rosyjskiej ingerencji w kampanię prezydencką  
w 2016 r. wskazują na znaczącą rolę mediów tradycyjnych i społecznościowych w procesie wyborczym. 
Celem tej kampanii dezinformacyjnej było zachwianie zaufania Amerykanów do instytucji demokratycznego 
państwa. Tylko za pośrednictwem Facebooka treści i komentarze wygenerowane przez konta stworzone  
do celów propagandowych dotarły do 126 mln Amerykanów. Podczas kampanii wyborczej w USA rosyjska 
stacja telewizyjna RT (do 2008 r. pod nazwą Russia Today) wydała na reklamy na Twitterze prawie  
275 tys. dol. Natomiast rosyjska rządowa Agencja Badania Internetu, poprzez konta w serwisie  
Facebook, zainwestowała ponad 100 tys. dol. w promowanie treści podważających zaufanie do rządu 
federalnego USA. 

W styczniu 2017 r. służby wywiadowcze USA uznały, że RT i Sputnik rozprzestrzeniają propagandę 
Rosji i powinny zostać zarejestrowane jako agenci zagraniczni (AZ). Taka kategoria historycznie wiąże się  
z działalnością szpiegowską na rzecz obcego państwa i ma charakter stygmatyzujący. 

Amerykańskie regulacje. Departament Sprawiedliwości wezwał stację RT i agencję Sputnik do 
rejestracji jako AZ. Nastąpiło to w listopadzie 2017 r. na podstawie ustawy FARA (Foreign Agents 
Registration Act), w ramach której prowadzona jest lista osób fizycznych i prawnych (partie polityczne, 
firmy z branży PR, media) rozpowszechniających przekaz na polecenie zagranicznego mocodawcy.  
FARA zobowiązuje nadawcę do informowania odbiorców o funkcjonowaniu jako AZ oraz nakazuje 
przedkładanie kopii materiałów do Departamentu Sprawiedliwości i informowania go o źródłach 
finansowania. Odmowa wpisania się na listę AZ wiąże się z karą w wysokości co najmniej 10 tys. dol., a jeśli 
dotyczy osoby fizycznej – z karą więzienia do lat 5 lub deportacją w przypadku obcokrajowca. 

Rejestracji w FARA podlegają również inne media, np. chińskie „People’s Daily” oraz japońska 
państwowa telewizja NHK. W przeciwieństwie do podmiotów japońskich i chińskich RT została pozbawiona 
akredytacji prasowej w Kongresie. Oznacza to, że administracja Trumpa chciała podkreślić negatywny 
stosunek do mediów rosyjskich. Świadczy to również o próbie dystansowania się urzędników prezydenckiej 
administracji od działających w USA podmiotów powiązanych z władzami FR. 



Reakcja Rosji. W odpowiedzi na działania USA rosyjskie władze ograniczyły możliwości 
funkcjonowania na terenie FR mediów finansowanych zza granicy. Oficjalnie zostało to przedstawione  
jako symetryczna reakcja na amerykańską decyzję o rejestracji RT i Sputnika w roli AZ. Tymczasem był  
to pretekst do zwiększenia kontroli władz rosyjskich nad przekazem informacyjnym w FR (jeszcze w 2016 r. 
ograniczono możliwości posiadania przez zagraniczne podmioty więcej niż 20% udziałów w rosyjskich 
koncernach medialnych). 

25 listopada 2017 r. prezydent Władimir Putin podpisał znowelizowaną ustawę o mediach. Na jej 
podstawie 5 grudnia ub.r. Ministerstwo Sprawiedliwości opublikowało listę dziewięciu nadawców, wśród 
których znalazły się m.in. Voice of America (VoA) i Radio Free Europe / Radio Liberty (RFE/RL). Duma i Rada 
Federacji wprowadziły wobec podmiotów amerykańskich zakaz wstępu do rosyjskiego parlamentu  
i zarekomendowały takie rozwiązanie również rosyjskim parlamentom regionalnym. 

Zmieniona ustawa o mediach nakazuje oznaczanie materiałów informacją o statusie AZ. Jednocześnie 
pozwala władzom na blokowanie stron internetowych, stacji radiowych, telewizyjnych i in., kiedy uznają,  
że media te wzywają do naruszania porządku publicznego. 12 stycznia w rosyjskiej Dumie wniesiono 
poprawki do ustawy, umożliwiające nakładanie kar finansowych na prowadzące taką działalność media 
(osoby prawne) oraz osoby fizyczne. Według ekspertów maksymalna kara może wynieść 5 mln rubli, czyli 
86 tys. dol., a dla osób fizycznych nawet 15 dni aresztu administracyjnego. 

Ustawa jest kolejnym działaniem wymierzonym w rosyjskie społeczeństwo obywatelskie. Prawa  
i obowiązki mediów jako AZ zostały zrównane ze statusem organizacji pozarządowych (ustawa w tej 
sprawie weszła w życie 21 listopada 2012 r.). Wówczas na fali masowych demonstracji w Rosji władze 
oskarżyły organizacje pozarządowe o sprzyjanie interesom amerykańskim. Nakazały więc ich rejestrację 
jako AZ. Później okazało się, że specjalne reguły sprawozdawczości były wykorzystywane jako pretekst  
do zamykania takich organizacji. Według raportu Amnesty International z listopada 2016 r. w ciągu czterech 
lat na listę AZ trafiło 148 organizacji, z czego 27 zostało zamkniętych. Wszystko to utrudniło działalność 
niezależnych organizacji społecznych i jest formą zastraszania rosyjskich obywateli, którzy nie zgadzają się  
z obecnym systemem rządów w państwie. 

Media jako narzędzia rywalizacji. Władze amerykańskie zdecydowały uznać RT i agencję Sputnik  
za instrumenty rządowej propagandy FR. Nie oznacza to delegalizacji ich działalności na terytorium USA. 
Byłoby to niezgodnie z amerykańską konstytucją, która zakazuje tworzenia prawa ograniczającego wolność 
wypowiedzi. Ponadto RT i Sputnik prowadzą działalność gospodarczą w granicach amerykańskiego prawa. 
Inaczej niż w USA, w Rosji VoA i RFR/RL nie mają dostępu do szerokiej publiczności i funkcjonują głównie  
w internecie (VoA ma swoją siedzibę w Waszyngtonie, RFR/RL w Pradze). Ponadto dziennikarze pracujący 
na rzecz tych mediów byli aresztowani i skazywani za artykuły i materiały nieprzychylne polityce Rosji. 

Środki masowego przekazu USA i Rosji odgrywają ważną rolę informacyjną za granicą.  
VoA tygodniowo dociera do 236 mln odbiorców, a RFR/RL – do 25 mln, natomiast globalna sieć widzów RT 
to ok. 150 mln osób. RT jest wspierana z rosyjskiego budżetu państwowego. W 2017 r. dofinansowanie 
miało sięgnąć ok. 340 mln dol., ale zostało uzupełnione o dodatkowe ok. 21 mln dol., aby uruchomić kanał 
w języku francuskim, w związku z kampanią prezydencką we Francji. Dlatego zwycięzca wyborów 
Emmanuel Macron na spotkaniu z Putinem w maju 2017 r. nazwał RT i Sputnik „agentami wpływu  
i propagandy”. W 2016 r. roczny budżet amerykańskiego oddziału RT wyniósł ok. 300 mln dol. 

Państwa w różny sposób walczą z rosyjską propagandą, np. blokują możliwości transmisji rosyjskich 
kanałów telewizyjnych (Ukraina, Litwa, Łotwa), nakładają kary finansowe za umieszczanie materiałów 
niezweryfikowanych i zmanipulowanych, a także zakładają rządowe ośrodki do walki z dezinformacją 
(Czechy). W ramach współpracy wielostronnej w ramach NATO (od 2014 r.) i UE (od 2015 r.) powołano  
do tych celów instytucje zajmujące się komunikacją strategiczną. 

Wnioski. Uznanie w USA i FR części mediów za zagranicznych agentów jest przejawem 
pogarszających się relacji amerykańsko-rosyjskich. Jednocześnie władze amerykańskie i rosyjskie 
instrumentalnie wykorzystały nowe oraz już istniejące regulacje w polityce wewnętrznej. W Stanach 
Zjednoczonych miały one potwierdzać twarde stanowisko administracji Trumpa wobec rosyjskich mediów 
w USA. W Rosji pozwolą one zwiększyć kontrolę nad środkami masowego przekazu finansowanymi zza 
granicy. Wzmocni to także antyamerykański przekaz w trakcie kampanii wyborczej Putina. 

Rosja nie zrezygnuje z posługiwania się dezinformacją i propagandą. Narzędzia te okazały się 
skuteczne i tanie, a przez to atrakcyjne. Działania w celu ograniczenia ich stosowania, podejmowane przez 
państwa NATO i UE, powinny więc zostać nasilone. Ważne jest wypracowanie strategii komunikacji 
społecznej na użytek wielu grup odbiorców (w tym mniejszości narodowych). Wskazane jest korzystanie  
z praktyk przeciwdziałania dezinformacji wypracowanych w NATO (StratCom) i UE (East StratCom).  
Na poziomie krajowym mogłyby powstać narodowe StratComy, które współpracowałyby z unijną instytucją 
w zakresie badań technik dywersji, przeciwdziałania dezinformacji i w sferze edukacyjnej. Warto rozważyć 
włączenie w zwalczanie propagandy i dezinformacji instytucji społeczeństwa obywatelskiego i instytucji 
eksperckich, na zasadzie partnerskiej współpracy.  


