
 

1 

Nr 108 (1345), 9 grudnia 2015 © PISM 

Redakcja: Jarosław Ćwiek-Karpowicz . Anna Maria Dyner . Aleksandra Gawlikowska-Fyk  

Dariusz Kałan . Patryk Kugiel . Sebastian Płóciennik . Patrycja Sasnal . Marcin Terlikowski  

Katarzyna Staniewska (sekretarz redakcji)  

Sprawa telewizji Rustawi 2:  

eskalacja konfliktu między rządem  

a opozycją w Gruzji 
Konrad Zasztowt 

Seria wyroków sądowych dotyczących własności prywatnej telewizji Rustawi-2 prowadzi do zaostrzenia 

konfliktu między gruzińskim rządem a opozycją. Dla Zjednoczonego Ruchu Narodowego (ZRN) może 

to oznaczać ograniczenie swobody prezentacji poglądów w mediach przed wyborami parlamentarnymi 

zaplanowanymi na drugą połowę 2016 r. Rządzące Gruzińskie Marzenie, wpływając na sądy i media, 

popełnia te same błędy, które doprowadziły do utraty władzy ich poprzedników. Nie ingerując w spór 

między rządem i opozycją, UE powinna wywierać nacisk na rząd w Tbilisi, aby przyspieszył reformę 
wymiaru sprawiedliwości.  

Wojna o media w okresie przedwyborczym. W związku ze zbliżającą się kampanią przed wyborami do 

parlamentu w Gruzji trwa debata dotycząca wpływów rządu i opozycji w mediach. Konflikt polityczny na tym tle 
eskalował, gdy 2 listopada br. sąd miejski w Tbilisi przychylił się do żądania zwrotu 100% udziałów w największej stacji 
telewizyjnej Rustawi-2 sympatyzującemu z partią rządzącą biznesmenowi Kibarowi Chalwasziemu, twierdzącemu, że 

został ich bezprawnie pozbawiony w 2006 r. Następnie, 5 listopada, wyznaczono prowizoryczny zarząd stacji do czasu 
wydania wyroku przez sąd wyższej instancji. Trzeba podkreślić, że sądowe mianowanie administratorów nie ma 
precedensu w Gruzji. Na polityczną motywację wskazywał fakt, że wyznaczone osoby pozostawały w konflikcie  
z obecnym zarządem i właścicielami. Prywatnie popierały też starania Chalwasziego o odzyskanie udziałów. 

Ostatecznie, po fali krytyki ze strony UE, USA oraz gruzińskich organizacji pozarządowych, sąd zmienił 12 listopada 
postanowienie i przywrócił odwołanego dyrektora stacji Nikę Gwaramię. Dzień później Sąd Konstytucyjny zawiesił 
klauzulę umożliwiającą ustanowienie tymczasowego zarządu. Wycofanie się z kontrowersyjnej decyzji nie kończy 
jednak sporu o telewizję. 

Sprawa Rustawi-2 nie jest jednak związana jedynie z prawem własności, lecz wpisuje się w narastający konflikt 
między największymi gruzińskimi partiami politycznymi, dotyczący m.in. rynku mediów. Stacjami telewizyjnymi  
o największej oglądalności są kanał Rustawi-2, od lat prezentujący poglądy bliskie ZRN, oraz telewizja Imedi związana  

z koalicją rządzącą. Opozycyjne środowiska konserwatywne i eurosceptyczne reprezentuje kanał Obiektiwi. Przekaz 
telewizji publicznej pozostaje neutralny, a odbiorca ma także do dyspozycji inne, choć mniej popularne, stacje.  

Telewizja Rustawi-2 w czasach władzy ZRN kilka razy zmieniała właścicieli, w niejasnych okolicznościach, 
najprawdopodobniej w związku z naciskami ówczesnego rządu. Listopadowe decyzje sądowe dotyczące własności nie 
wyjaśniają kontrowersji związanych z działaniami poprzednich władz, a jednocześnie budzą nowe wątpliwości co do 
niezależności wymiaru sprawiedliwości.  

Rustawi-2: część głębokiego sporu politycznego. Mimo dość dużego pluralizmu medialnego w Gruzji,  

w opinii polityków Ruchu Narodowego utrata wpływów w popularnej telewizji przyczyni się do politycznej dominacji 
Gruzińskiego Marzenia i przejścia tej formacji do autorytarnego modelu rządów. Co więcej, ZRN zarzuca 
Gruzińskiemu Marzeniu wykorzystywanie prokuratury i sądów jako narzędzia walki politycznej, wskazując także na 

procesy wytaczane politykom tej partii, prowadzące do wyroków długoletniego więzienia. Jako bulwersujący 
precedens przytacza aresztowanie byłego mera Tbilisi, działacza ZRN Gigi Ugulawy, w kluczowym momencie, tuż 



2 

przed wyborami lokalnymi w czerwcu 2014 r. O politycznej motywacji prokuratury może świadczyć fakt, że polityk 
został osądzony dopiero we wrześniu br.    

Do debaty w obronie telewizji włączył się były prezydent Micheil Saakaszwili. Pozostaje on liderem ZRN mimo 

emigracji, utraty gruzińskiego obywatelstwa1, i tego, że w Gruzji jest poszukiwany listem gończym za nadużycia władzy 
z okresu swoich rządów. W podsłuchanych, a następnie opublikowanych w internecie rozmowach, Saakaszwili radził 
szefowi Rustawi-2 – Gwaramii oraz liderowi ZRN Gidze Bokerii – zbudowanie barykad wokół budynku stacji,  

a w razie potrzeby siłową konfrontację z policją. Zwolennicy Ruchu Narodowego i sam Saakaszwili twierdzą, że 
podsłuchy są dziełem rosyjskich służb współpracujących z Gruzińskim Marzeniem.  

Premier Irakli Gharibaszwili ocenił słowa Saakaszwilego jako zagrożenie dla bezpieczeństwa i stabilności Gruzji, 
a dla polityków i sympatyków Gruzińskiego Marzenia skandal wokół ujawnionych wypowiedzi byłego prezydenta 
dowodzi, że ZRN dąży do rewolucyjnego obalenia rządu. Gharibaszwili uznał, że niekorzystne dla opozycji wyroki 
dotyczące Rustawi-2 są rezultatem normalnej pracy sądów w demokratycznym kraju.  

Choć premier starał się stworzyć wrażenie, że spór o własność nie ma związku z rządem, jest oczywiste, że 
przekaz medialny tego kanału jest kluczowym narzędziem politycznym w rękach jego przeciwników. Biorąc pod uwagę 
słabnące poparcie społeczne niecały rok przed wyborami parlamentarnymi, partia rządząca ma powody, aby martwić 
się o swój wizerunek w mediach.  

Krucha równowaga polityczna. Według sondażu amerykańskiego National Democratic Institute z września 

br. tylko 14% wyborców planuje głosować na rządzącą koalicję. Jednocześnie nie przenieśli oni swojego poparcia na 
Zjednoczony Ruch Narodowy. Pozostaje on główną siłą opozycyjną, ale popieraną jedynie przez 13% wyborców. 
Powoli rośnie popularność partii eurosceptycznych i populistycznych, choć wciąż nie jest wysoka w skali kraju. Sojusz 

Patriotyczny, najsilniejsze spośród takich ugrupowań, cieszy się tylko 4-procentowym poparciem. Znaczna grupa 
wyborców pozostaje niezdecydowana. W tej sytuacji na decyzje wyborcze Gruzinów wpłynie telewizja, w tym 
najpopularniejszy kanał Rustawi-2.  

W związku z tym nie dziwią emocjonalne wypowiedzi polityków w tej sprawie. Rysowana przez opozycję 
groźba autorytaryzmu jest jednak mocno przesadzona. Prezentacja planów Saakaszwilego i ZRN przez premiera 

Gharibaszwilego jako próby rewolucyjnego zdobycia władzy jest także daleko idącą nadinterpretacją – wspomnianej 
blokady budynku telewizji nie można byłoby uznać za zamach stanu. Zresztą oprócz zwolenników ZRN mało kto byłby 
chętny poprzeć nową rewolucję. 

Po wyborach parlamentarnych w 2012 r., gdy rządy z rąk Ruchu Narodowego przejęła koalicja Gruzińskie 

Marzenie, nastąpiło zwiększenie pluralizmu politycznego, także w wymiarze debaty o polityce w mediach. 
Wzmocnieniu demokracji sprzyja też przeniesienie większości prerogatyw władzy wykonawczej z urzędu prezydenta 
na premiera. Obecnie prezydent spełnia rolę arbitra i strażnika reguł demokratycznych. Pełniący tę funkcję, 
wywodzący się z Gruzińskiego Marzenia Giorgi Margwelaszwili, rzeczywiście krytykuje błędy rządu jego własnej 

formacji politycznej i z tego względu wszedł w konflikt z dawnymi kolegami partyjnymi – Gharibaszwilim oraz 
założycielem partii rządzącej i byłym premierem Bidziną Iwaniszwilim. Prezydent wyraził m.in. zaniepokojenie tym, że 
konflikt między władzą a opozycją wokół telewizji Rustawi-2 wpływa negatywnie na międzynarodowy wizerunek 
Gruzji. 

Obecna równowaga polityczna i pluralizm medialny mogą być jednak nietrwałe. Gruzińskie Marzenie, wbrew 
obietnicom, porzuciło lub nie doprowadziło do końca szeregu ważnych reform, zwłaszcza w dziedzinie sądownictwa, 
administracji publicznej i samorządu lokalnego. Podstawowym problemem jest brak dobrze funkcjonującego, wolnego 

od nacisków polityków wymiaru sprawiedliwości. Obecny kryzys wokół sporu co do własności Rustawi-2 pokazuje, że 
sądy zbyt łatwo podejmują decyzje wygodne dla elity rządzącej, uderzające natomiast w interesy opozycji.   

Wnioski i rekomendacje. Nadchodzące miesiące, zwłaszcza okres przed wyborami parlamentarnymi, będą 
szczególnie ważnym testem dla gruzińskiej demokracji. Można oczekiwać, że główni konkurenci – Gruzińskie Marzenie 
i Zjednoczony Ruch Narodowy – użyją wszystkich możliwych metod walki politycznej, włącznie z publikacjami  
w mediach materiałów kompromitujących przeciwnika (w tym także zdobytych w nielegalny sposób).  

Istnieje też ryzyko nacisków władzy wykonawczej na prokuraturę i sądy w celu przyspieszenia lub rozpoczęcia 

nowych śledztw w sprawach dotyczących polityków ZRN. UE powinna stanowczo krytykować przypadki użycia 
wyroków sądowych jako narzędzia politycznego oraz naciskać na rząd w Tbilisi, aby priorytetem uczynił dalszą 
reformę wymiaru sprawiedliwości. 

Oprócz kontynuacji wsparcia finansowego i technicznego dla transformacji sądownictwa i prokuratury, Unia  

i państwa członkowskie powinny rozbudowywać instrumenty wspierające lokalne organizacje pozarządowe i media 
monitorujące politykę rządu oraz decyzje gruzińskich prokuratorów i sędziów, zwłaszcza w przypadkach, które mają 
kontekst polityczny. Wsparcie grantowe dla gruzińskich NGO i niezależnych politycznie mediów powinno być 

rozwijane przez unijne fundacje i agencje, takie jak European Endownment for Democracy. Bardzo istotne będzie 
również zaangażowanie poszczególnych państw członkowskich w ramach swoich programów pomocowych  
i demokratyzacyjnych.  

                                                             
1 Prezydent Gruzji Giorgi Margwelaszwili 4 grudnia br. podpisał dekret pozbawiający Saakaszwilego gruzińskiego obywatelstwa ze względu na 

przyjęcie przez niego obywatelstwa Ukrainy. 


