
 

NO. 169 (1599), 13 AUGUST 2020 © PISM BULLETIN 

 

Closely-watched Freedom of Speech: The Media in Hungary 

Veronika Jóźwiak 

 

 

The Closure of Index.hu. Index.hu, a government-critical 
news site, has been one of the most popular websites in 
Hungary for 20 years. According to polls from 2020, it was 
regularly visited by 60% of all Hungarian Internet users. The 
site was operating in a complicated ownership structure. The 
authorities gained direct influence on running it after the 
parliamentary election in 2018, when half of the shares in 
the advertising company which controlled the revenues of 
Index and in the company holding the founding rights of the 
foundation that owned the publishing house, were bought 
by József Oltyán, a politician of the KDNP party, the coalition 
partner of Fidesz. After selling his shares in March 2020 to 
Miklós Vaszily, former chairman of Hungarian public media, 
the board of directors proposed changes in the functioning 
of the editorial office, including writing articles by external 
companies, to which the editor-in-chief, Szabolcs Dull, 
objected. He was formally released for leaking trade secrets. 
As a result, all journalists of Index.hu resigned in protest, and 
announced their intention to create a new medium. 

The Media Market. The Hungarian media market went 
through a transformation after Fidesz took power in 2010. 
The declared goal of the government's media policy was to 
ensure market balance by strengthening the right-wing 
media in the face of a significant advantage, in its opinion, of 
left-liberal media. However, this policy resulted in 
subordinating a large part of the media market to the 
interests of the ruling party. According to 2019 estimates by 
the Mérték Médiamonitor institute, in the news media 
segment, government-related companies and public media 
unequivocally broadcasting pro-government content 

account for 77.8% (including 64% private media) of total 
market revenues. As a result of ceasing activity by Index.hu, 
a pure government-friendly tone will dominate the 
information segment of the Internet, as well as the radio, 
television and press market. 

According to surveys in 2018, the most important source of 
information on politics in Hungary is television, used for such 
purposes by 71% of respondents. The advantage of pro-
government TV stations is clear. Although the market leader 
is the non-governmental RTL Klub, an entertainment 
channel, whose news is regularly followed by 90% of survey 
takers, the news service of the pro-government TV2 station 
has a similar reach (86%), and public television channels fare 
only slightly worse (78%). The Internet and radio are less 
important for informing the public than television. They are 
used by 35% and 29% of respondents, respectively. Public 
radio has the highest audience among broadcasters, and 
Index.hu was the most visited of the news portals. Fifteen 
per cent of Hungarians read dailies regularly. However, 26% 
of readers from outside Budapest and its vicinity obtain 
information from local newspapers, which have belonged to 
government-related companies since 2018 and deliver a 
unified message.  

Hungary's track record in international press freedom 
rankings is deteriorating. In the 2020 RSF World Press 
Freedom Index, published before the closure of Index.hu, 
Hungary was ranked 89th (down two places compared to 
2019) out of 180 countries surveyed. This puts Hungary on a 
similar level to Moldova (91st) and North Macedonia (92nd), 
and at the same time far behind its partners from the V4. In 

On 24 July, the editors of Index.hu, the leading Hungarian news site, announced the end of its functioning. 

This significantly limits access to non-governmental information sources in Hungary. Index.hu could be 

directly influenced by the authorities through economic instruments. As a result of changes in the 

Hungarian media market after 2010, the mass media do not provide a large variety of content to a wide 

audience, and do not fulfil their function of overseeing the authorities, which lowers the democratic 

standards in this country. 



PISM BULLETIN 

 

Editors: Sławomir Dębski, Patrycja Sasnal, Rafał Tarnogórski, Sebastian Płóciennik, Justyna Szczudlik, Daniel Szeligowski,  

Jolanta Szymańska, Marcin Terlikowski, Karol Wasilewski, Szymon Zaręba, Tomasz Żornaczuk  

 

turn, in the Freedom House rankings for 2019 and 2020, 
Hungary was the only EU Member State in the group of 
“partially free” countries, partly due to politicised media 
regulation and the growing dominance of government-
dependent media. 

Changes after 2010. Although the government aims to 
create an information monopoly mainly through economic 
instruments, it also uses, to a lesser extent, regulations. The 
law guarantees the constitutional right of freedom of 
expression and there is no evidence of its systemic violation. 
However, since 2010 the government has been using tools 
to gradually restrict freedom of expression, in particular 
press freedom. Pursuant to the media law passed by Fidesz 
at that time, parliament decides on the composition of the 
body controlling the activity of broadcasters (the Media 
Council). Consequently, Fidesz, which has a majority, 
nominates all members of the council. As a result, this board 
regularly takes decisions in favour of entrepreneurs with 
close ties to the ruling party, including when granting 
broadcast licences and approving mergers. Under the same 
law, public media and the Hungarian News Agency were 
merged into one organisation, and, as a consequence, their 
pro-government message was strengthened. In addition, in 
2015, the scope of access to public information was legally 
narrowed in matters related to the government’s activities, 
in particular the spending of public funds. 

The government has significantly increased its political 
influence also on private media, mostly through gaining 
shares or other influence by entrepreneurs from the ruling 
parties' entourage. As a consequence, outlets have changed 
their political message (examples include the newspapers 
Magyar Hírlap and Magyar Nemzet, the news site Origo.hu, 
and TV channel TV2) or been dissolved (examples include 
Népszabadság, the largest Hungarian daily, which operated 
until 2016, and the weekly Heti Válasz). Previous owners 
sold their shares partly due to market decisions (Deutsche 
Telekom sold Origo.hu in 2014). However, in most cases, the 
transactions may have been influenced by the rules of the 
Hungarian market, where a privileged position, including 
access to tenders, is enjoyed by entities maintaining good 
relations with the government. An example of interference 
in market processes is the handing over of the majority of 
pro-government media by their owners free of charge to a 
newly established foundation in November 2018. This led to 
a significant concentration of ownership (476 titles, 16% of 

total revenues in the market). Apart from changing the 
ownership structure, the shape of the media market was 
also significantly influenced by the placement of almost all 
state advertising with pro-government media, for which 
these advertisements are often the main source of income. 

Conclusions and Prospects. The government is eliminating 
further independent media outlets, mainly by buying them 
out using friendly entrepreneurs. These are processes which 
appear to be market transactions and take place with 
government interference. Competition is distorted by, for 
example, placing state advertisements in media regardless 
of their actual reach, capital accumulation and supporting 
selected business circles. In such conditions, there is a 
shortage of entrepreneurs who are able and willing to invest 
in media independent of the authorities. Investigative sites 
and other smaller editorial outlets are already financed from 
readers' contributions, and this form of support is likely to 
become dominant for many independent titles. 

The situation of the media in Hungary shows a violation of 
fundamental constitutional freedoms, especially the 
freedom of expression, which includes obtaining 
information without the public authorities’ interference. 
This is evidence of the country’s deviation from the 
principles of democracy and towards authoritarianism. It 
means a lack of candid public debate on any important 
political or social issue, which is an obstacle not only to 
holding fair elections, but also, for example, to informing 
citizens about Russian or Chinese policies and combating 
disinformation. Lowered standards also weaken the global 
influence of the EU as an organisation with democratic 
principles and values. 

Despite these documented violations, the EU institutions 
have not proven any breach of EU law. This is partly due to 
the lack of instruments, as the Hungarian government's 
actions are formally compliant with national and EU law due 
to the necessary legislative changes. Some experts, 
however, accuse the European Commission of failing to 
investigate, among other issues, the procurement of state 
advertisements in terms of unlawful state aid. For these 
reasons, the dissolution of Index.hu, although it came at an 
unfortunate moment for the government, right before the 
autumn negotiations of the details of linking EU budget 
funds with the rule of law, will not affect Hungary's access to 
EU funds or the course of the Article 7 TEU procedure against 
the government.

 

 

https://www.pism.pl/publications/European_Parliament_Triggers_Article_7_against_Hungary
https://www.pism.pl/publications/European_Parliament_Triggers_Article_7_against_Hungary

